• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Låsta hjul

F

F.d. 58815

Guest
Hej

Detta hör väl igentligen hemma på "husbilsdoktorn" men jag hittar inte hur man lägger in ett inlägg där.

Nu till mitt problem. När bilen stått still ett tag, ca en vecka eller mer, så låser sig ett bakhjul. Det känns som om bromsarna har frysit fast. För att få det att lossna igen så får man ,prexis som på vintern, gunga lite försiktigt genom att backa och köra fram. Kruxet är att jag inte har använt handbromsen !
Bilen är en Fiat Bürstner 1991 schassit är Al-Ko.

Kjelle

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Låsta hjul

Troligen finns det för liten, eller ingen, rörlighet i handbromsarmen som sitter på den bakre bromsbacken på grund av korrosion.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Detta fel har jag också haft. Backarna till handbromsen var lösa i trumman och fick bytas.
Tydligen var det en fjäder som rostat av. Se upp för min låste och gick varm. Det var inte så kul men jsg lyckades backa loss den och tog mig till verkstad

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

hade ett liknande problem på burstner 99, enl verkstan var det beläggen som hade en tendens att rosta fast ,blev rekomonderad att dra i handbromsen före parkering för att värma skivorna, men kom i håg att släppa bromsen i god tid förre stoppet hälsningar lasse

F

F.d. 58815

Guest

Tack för svaren. Jag misstänkte att det kunde vara nått med bromsarna. Lite orolig var jag att det kunde vara nått lager som kunde låsa sig på samma vis. Det blir till att skruva isär och kolla i vinter. Men först ska jag besikta, kanske blir det lite mer jobb.

Kjelle

Toppen