• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Låskolv kom ut med nyckel

Misse

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Skara
HBK-Nr
8751
Medlemskap
2024
När jag låste dörren till "garaget" satt låskolven kvar på nyckeln. Låset kändes som vanligt.
Är det nån som råkat ut för detsamma?
Risk att det upprepas? Behövet man byta alla kolvarna i så fall? Laika Kreos 4009/2013.
Nu är låskolven åter på plats.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
På min förra bil Dethleff 7850Xli årsmodell 2012 hände det rätt ofta att kolven satt på nyckeln när jag låste bodels dörren, men det var bara att trycka dit den igen med nyckel kvar i kolven och dra ut nyckeln lite försiktigare
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Tja bevisar väl att husbilstillverkarnas kvalitetsnorm är i klass med bilindustrin (personbilar) på 60-talet för då hände detta med tändningslåstet på min VW1600! Nå jag körde inte bil på 60-talet men min folka i mitten på 70-talet var årsmodell -66.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det sitter en liten låsehake i bunnen på cylinderen, denne skal gripe tak i et spor i låset. Om ikke cylinderen er trykket godt nok inn så kan en lett komme til å trekke den ut. Ved bytte av cylinder løser en ut haken med en spesialnøkkel for så å trekke den ut med orginal nøkkel om den ikke følger med spesialen. Cylinder monteres ved hjelp av nøkkelen.
 
Toppen