• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Låsa motorhuv med lås/vajer?

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Min tanke är nu att jag vill försvåra för tjuven att koppla loss batteriet genom att låsa motorhuven med hänglås. Så att larmen inte dör...Inget speciellt lås, vanlig vajer man anväder till cyklar. Man får hoppas att om dom får inte snabbt upp motorhuven lämnar dom förhoppningsvis också snabbt bilen.

Detta måste ha gjorts tidigare, och jag är nu nyfiken på hur andra har löst problemet/ hade löst problemet. Jag vet inte om det finns något bra ställe att fästa vajern.

Några ideer?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Låsa motorhuv med lås/vajer?

Det måste vara jobbigt att vara i din situation med inbrott & elände. Räcker det inte med att larma & komplettera med extra lås? Att montera vajrar & hänglås för att inte någon skall sno batteriet kan jag tycka är overkill. Ett bättre alternativ är nog i så fall att inte ha bilen på en parkering utan inlåst när man inte använder den om det är stor risk för inbrott där man bor. När bilen används så är ju risken väldigt liten för inbrott, i alla fall om man tänker på var man ställer sig. Visst kan man läsa om inbrott här på forumet men de är väldigt få med tanke på alla husbilar som finns även om man beaktar att det naturligtvis finns ett mörkertal som aldrig debatteras.

Bennie
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Låsa motorhuv med lås/vajer?

En tanke du skulle inte kunna koppla in ett mc batteri inne i kupén så
Även om dom kopplar bort batteriet fortsätter larmet ?
Sen måste man gömma hornet brukar ju sista under huven också.
:)
 
Senast ändrad:

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Sv: Låsa motorhuv med lås/vajer?

Jag har haft husbil i 2 år nu och haft 3 inbrott, blivit av med både stereo 2 ggr batteri, gps mm..
det är klart att man vill förhindra så mcyket så möjligt för de där idioterna.
Det verkar inte räcka med allt jag har hittils gjort. De förstår mina semmesterplaner och tar allt för mycket tid att fixa allt som det var. Desutom kostar massa pengar även om man har försäkring.

så klart så fins även larmkontakt på motorummet, men det hjälpte inte sist heller... så länge de kan koppla lös larmet eller koppla bort batteri så verkar inget stoppa dem...
Tanken med backupbatteri mm är bra, men sirenen sitter endå under huvet. och den dyra batteriet med. Jag skulle vilja att de inte kunde ta sig i mortrummet överhuvudtaget. Att larmet skulle gå hela natten om det krävs för någon att vakna till så att de springer iväg.

Jag har husbilen avställd i lada utanför stan under vinter, men nu är det så att alla gånger man haft inbrott så har den stått parkerat utanför våran hus mer eller mindre... Hade jag haft möjlighet att ha den under tak även under sommaren så hade jag gärna haft det bara för att slippa tjuvarna, nu är det så att jag har inte hittat någonstans nära södra stockholm där man kan ha den...
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.928
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Låsa motorhuv med lås/vajer?

Vad tråkigt det är med idioter som inte kan skilja på mitt och ditt.

Jag har läst på forumet om att någon använt sig av backsensorer kopplade till någon form av larmning. Sensorer finns som piratdelar, larmning kan vara ljud eller ljus eller sms, beroende på bef. larm.

En kompis hade ett avancerat larm på sin Viper, kom man närmare bilen än 0,5m så gick stroboskoplampor igång i fram+bakljus, samt en bestämd kvinnlig stämma varnade på engelska att omedelbart flytta sig bort från bilen.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Låsa motorhuv med lås/vajer?

Huvlås som man har till racebilar kanske?

guide-24031-08.jpg
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Låsa motorhuv med lås/vajer?

Jag tror inte att det hjälper vad man än gör vill packet ta sig in så gör dom det ändå, det går aldrig att låsa ute en tjuv.
olle.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Sv: Låsa motorhuv med lås/vajer?

hej varför inte sätta en plåt som täcker batterie polerna sen ett bra hänglås
att låsa med plåten kan fästas fast med gångjärn i chassiet med bult
hadet hans
 
Toppen