• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Låsa markis så den blir spänd

AlexN

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
40172
Medlemskap
2025
Jag vevar ut markisen en Omnistor 8000 och låser de yttre stagen och vevar sedan lite tillbaka
för att den ska bli spänd men efter en stund har den rullat ut något litet och markisen säckar..
Finns det någon justerskruv att spänna så den blir trögare och stannar där man stannat veva?
Läst forumen men inte fått svar på just detta.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej

Jag har liknande problem med att den "släpper efter" när man spänt upp den.
Ska bli spännande och se om det kommer något bra svar.

Som en nödlösning har använt en sån här för att låsa fast veven mot väggen så att den inte snurrar.
Men helst vill vi ha en lösning i markisen.
1718569433798.png
Jag vevar ut markisen en Omnistor 8000 och låser de yttre stagen och vevar sedan lite tillbaka
för att den ska bli spänd men efter en stund har den rullat ut något litet och markisen säckar..
Finns det någon justerskruv att spänna så den blir trögare och stannar där man stannat veva?
Läst forumen men inte fått svar på just detta.

Nissed

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Medlemskap
2026
Jag har samma markis. Jag vevar ut den så långt det går. Sedan sitter det två st små armar som ska fällas ned så att en röd punkt blir synlig. Sedan vevar man in markisen tills den blir spänd. Då kan inte armarna åka in, utan man har låst markisen. Detta finns beskrivet i instruktionen till denna markis

Toppen