Det blir många lås på en husbil, jag tänker då på bilar med förar dörr, pasagerr dörr, bodelsdörr, bagaerumsdörr, dasslucka gaslucka, Inte minst tändningslås, samt i tråden nämnda extralås.
Man ser alltför många där låsen krånglar, går trögt, och i värsta fall bryter nyckeln.
Då och då, kanske en gång per år brukar jag smörja låsen, en spray från BILTEMEA med sk precisionsolja, stick in pipen i låset och spruta in lite, in och ut med nyckeln och vrid och känn att det går lättare.
Torka av nyckeln, om det bli mycket svart gegga, och spola igenom låset med mer olja. det senare gäller om låsen inte är smorda på flera år.
Torka av utanpå dörren eller luckan.
Tändningslåset, ja vist kan det går trögt, och inte kul om halva nyckeln plötsligt blir kvar där. Olja olja . Tills det går lätt. I värsta fall kan det rinna lite olja ur tändningslåset nr på förarens byxknän, så det gäller att hålla undan med en trasa.
Hur många ggr har man inte sett folk som kämpar med stödbenen, oftast på husvagnar då. Gnisslar och går trögt, täck vad en oljedroppe gör skillnad... Domkraften kanske behöver en oljedroppe.
Silikonolja, ja effektivt men kan för alltid bli kvar på lacken.
Roysan