• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lås upp Huawei-modemet själv

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

Jag installerade programmet som tillhör modemet, modemet var då utan SIM kort, när Telia programmet sen startade sa det till om att där inte var något SIM kort, klickade jag på avbryt stängde sen telia programmet, därefter gick det utmärkt att låsa upp.

Installerade du om från disk eller bara startade om befintligt program? Har ingen CD/DVD i datorn. Måste jag i så fall avinstallera först, och sedan installera om?:confused:
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

har låst upp två olika modem med denna mjukvara, inga som helst problem!! kör win7...
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

Kodgeneratorn verkar generera en felaktig kod. Upplåsningsprogrammet säger att koden är fel!

Jag har provat både "upplåsningskoden" och "flashkoden" upprepade gånger, både med och utan simkortet från Telia i Huawei E220 modemet
(har kontroll-läst IMEI numret både fram och baklänges flera gånger, både det jag matat in i kodgeneratorn och det som visas i upplåsningsprogrammet)?????
:confused::confused::confused:
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

Så här har det gått för mig:


E220 / Telia. Går inte att låsa upp. Jag har gjort precis likadant och fått samma resultat som Roland o Viola i inlägg 23.


K3765 / Vodafone. Går inte låsa upp (jag har koderna). Datorn hittar modemet, men upplåsningsprogrammet säger "Card not found".


E1750 / Telia. Gick direkt att låsa upp.


Ulf
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

Samma här, kör win 7! Får väl gå till Telia och låsa upp eller köpa ett nytt olåst modem.

Ev tips på lämpligt olåst mobilt modem, utan några avancerade konstigheter, mottages tacksamt (avses bli använt främst i tyskl, holland och frankrike).
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

Kan det ha med Win7 att göra? Någon som lyckats med dena procedur ochTelias E220 i XP?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

Uten bruk av det lille kodeprogrammet har jeg låst opp E160 fra Tchibo og et Tele-2 (har ikke modellnummer på denne) pluss med litt triksing Vodafone sitt modem, alle med Win-7 på PC - hovedsaklig 64-bit men også 32 bit win-7 er benyttet.

Problemet for den lille exe-filen på win-7 er at modemet åpnes med låsning fra hjelpeprogrammet som blir installert sammen med driveren. Klarer en å hindre oppstart av disse programmene så skulle et slik lite frittstående program fungere - og det bedre enn orginalprogrammene.

Orginalprogrammene har dialigen for opplåsing koblet til meldingen om låst moden for dette kortet - det betyr at en må sette inn et fremmed kort for å kunne låse opp. Exe programmet sender opplåsningskoden rått inn på modemet uten videre og modemet godtar det.

Det faktum at opplåsningprogrammet er avhengig av kortets driver gjør det sårbart for smarte installasjoner av hjelperutiner.

Vodafone hjelpeprogrammet har ingen dialog for opplåsning, så der må en enten klare å trikse igang opplåsningsprogrammet eller bytte til en generisk kode for modemet - jeg valgte den siste løsningen.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

Kan det ha med Win7 att göra? Någon som lyckats med dena procedur ochTelias E220 i XP?

Nu har jag provat på en XPdator med samma tråkiga resultat.

""
Orginalprogrammene har dialigen for opplåsing koblet til meldingen om låst moden for dette kortet - det betyr at en må sette inn et fremmed kort for å kunne låse opp. Exe programmet sender opplåsningskoden rått inn på modemet uten videre og modemet godtar det.
""

Har tyvärr inget alternativt simkort att prova med. Någon som provat med annat kort och lyckats (eller misslyckats)?

:confused:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

Samma här, kör win 7! Får väl gå till Telia och låsa upp eller köpa ett nytt olåst modem.
Ev tips på lämpligt olåst mobilt modem, utan några avancerade konstigheter, mottages tacksamt (avses bli använt främst i tyskl, holland och frankrike).


Jag köpte ett D-link på Kjell & company. 699:-
Har även MicroSD-minneskortläsare.
//W
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

Eller varför inte använda mobilen (iPhone eller Android) som bärbar WiFi, förutsatt att den är olåst.
 
F

F.d. 50110

Guest
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

Hej, låste upp mitt modem H 173 igår men det fungerade först när jag stoppat i Telias
sim-kort
Mona
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

Når du setter inn et nytt sim-kort så må du også endre en APN (Access Point Name) streng og for noen kort legge inn en anvendar og løsenord. Før dette er fikset så ser utstyre det nye nettet uten å få til en internetforbindelse.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

Hej

Funkade perfekt direkt. (hoppas jag)

Kopplade in modemet Huawei E180. Startade upplåsningsprogrammet och IMEI numret kom upp.

Laddade generatorn med IMEI numret och fick fram upplåsningskoden

Tillbaka till upplåsningsprogrammet och lade in upplåsningskoden och fick till svar att upplåsningen var okey. Behövde aldrig byta sim-kort.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

Det verkar vara lite olika på olika versioner av modem. Jag provade att låsa upp ett E367 igår (det finns tydligen flera av denna typ, min har fullständigt namn: E367u-2). Fick bara ett konstigt felmeddelande som jag tolkade som att upplåsningen misslyckades. Kollade med programmet DC-unlocker och det var fortfarande låst.

Men med det programmet kunde jag låsa upp det.
Inte gratis dock, men 66 kr är överkomligt.

//Stefan
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

Nu har jag provat på en XPdator med samma tråkiga resultat.

""
Orginalprogrammene har dialigen for opplåsing koblet til meldingen om låst moden for dette kortet - det betyr at en må sette inn et fremmed kort for å kunne låse opp. Exe programmet sender opplåsningskoden rått inn på modemet uten videre og modemet godtar det.
""

Har tyvärr inget alternativt simkort att prova med. Någon som provat med annat kort och lyckats (eller misslyckats)?

:confused:
Har provat med alternativt kort (3 kontantkort) utan framgång - samma resultat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

På et Vodafone branded modem måtte jeg installere Huawei standard firmware - de hadde fjernet mligheten for andre leverandører,
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lås upp Huawei-modemet själv

E 220 kan en oppgradere til nyeste standard firmware - den kan låses opp.
Mulig Telia har fått laget en firmware hvor de har fjernet koden som låser opp modemet.
 
Toppen