• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lås till bodelen

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2025
Dethleffs B6501
Vi har problem med att låsa bodelsdörren.
Det går att låsa utifrån! Tar jag bort nyckeln ifrån cylinden så kan man inte låsa upp inifrån.
Det går inte att låsa inifrån om inte nyckeln sitter i utanför i cylinden.
Så fort som nyckeln sitter så fungerar det att låsa, utan nyckeln i cylinden så fungerar det inte att låsa.
Tog cylinden till en låssmed som menade att det inte var fel på den delen av låset.
Jag fattade ingenting!
Visst måste det vara fel på cylinden?

Stefan

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Sv: Lås till bodelen

Vi hade samma fel på vår Dethleffs. Fick skruva isär låset och det var bara en justeringssak. Efter justering fungerade det. Lycka till!

R

Rolfevert

Guest

Hej!
har ett annat problem med låsen till bodelsdörren på min nya Knaus.
Dörren är så mycket böjd (som en banan) så att trots jag juserat den så mycket jag kan måste jag använda båda händerna när jag skall öppna utifrån.
Jag måste trycka på dörren med en hand samtidigt som jag öppnar med den andra.
Är det någon som känner igen sig i detta "problem"??????
Rolf

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2025

Hej
I höstas hade jag liknande problem då skruvade jag ner låset och vredet.
Efter lite test och vickande så fick jag det att funka
Men nu hjälper inte detta.
Det känns lite konstigt att så fort jag sätter i nyckeln så funka det. Kan ju inte ha nyckeln i hela tiden, behöver "låsa" in hustrun när jag gör en morgon promenad. Tar jag ut nyckeln så kan hon inte komma ut denna väg.

Stefan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Virker som det er noe som har hengt seg opp i overføringen fra låsecylinder til låsemekanisme. Her sitter det normalt en glidende kobling slik at alle innvendige bevegelser kan brukes uten å sperres av låsecylinder.

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2025

Bettan o Bertil
Jag skruvade ner låset och provade olika alternativ.
Vrider jag nyckeln helt till höger så är allt öppet.
Vrider jag nyckeln helt till vänster så är det låst och jag kan inte öppna inne ifrån om inte nyckeln sitter i låset. Sitter den i låset så går det att öppna inne ifrån.
Vrider jag tillbaka ett kvarts varv så fungerar allt oavsett om nyckeln sitter i eller inte.
Tänk vad enkelt en del saker kan vara om man begriper.
Nu kan jag lugnt göra mina morgon promenader.

Toppen