Sv: Lås till bodelen.
Tyvärr kan jag inte bidra med någon information i ärendet, men vill ändå delta i diskussionen. Jag har en viss erfarenhet av lås och är inte förvånad över vad du erfarit. Låsen i dörrarna kan anses vara tillverkade som skydd mot hederliga personer. När jag skulle låta tillverka en ny nyckel till min Dethleffs hos låssmeden undrade killen i verkstaden om det var till en moped eller liknande. - "Nej det är till en husbil värd straxt under en mille!" var svaret. Låsen till våra husbilar är mycket klena. Stiften i låsen är tillverkade av plåtbrickor och ger vika mycket lätt. Vidare är det inte så många stift, så variationsmöjligheterna är starkt begränsade. En orsak till de dåliga låsen, kan vara att de skall ge vika vid angrepp, så att inte infästningen går sönder, vilket är mycket dyrare att laga. Antalet variationer på låset kan räknas ut om man vet hur många stift som finns och hur många nivåer varje stift har. Jag vet emellertid inte om varje nedskärning i nyckelns ax motsvarar ett stift.
Att du inte hittat någon information om problemet är nog mycket medvetet från tillverkarnas sida. Vi kommer väl ihåg skriverierna om bostadslåset ASSA 2000 för några år sedan.
Jokin