• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lås på bodel

F

F.d. 297

Guest
Sv: Lås på bodel

Följande inlägg är kvar efter att tråden delats i denna och en om Seits lås på bodelsdörr som finns här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t29218/ /Michael


:spinny:Hej vi har liksom en säkergetsdörr i våran Dethleff Esprit i7910 men det är som du säger bara att ta en mejsel och bryta upp dörren.
Vi har gjort så att vi tog ett larm i själva dörrarna som avskräcker kanske. Dom håller på att montera i det i dag så vi ska hämta den i morgon.
Det var våran försäljare som tyckte vi skulle ha larmet sitta i själva dörrarna för någon annan stans kan dom inte komma in i bilen tyckte han.
Detta larm kostade 6 tusen.
Ja mer kan jag inte ge något annat förslag.
Vi hade en gång i tiden ett avanccerat kabelarm i våran kabe husvagn. Men det larmet går inte att få. Om man inte låter dom tillverka andra bilar i fabriken från början. Det larmet var ett säkert tryggt larm som kostade 10 000 men värt pengarna.
Man fick sms hem via mobilen om strömmen hade gått på campingen eller om det var någon tjuv som höll på så kunde man sätta på värmen i husvagnen hem ifrån.
Detta larm var verkligen ett tryggt larm tyckte vi i alla fall. Det är ju så olika hur man upplever samt tycker om saker.
Lycka till att få din fråga löst på rätt sätt. Jag hoppas jag har kunnat ge dig något råd på vägen.

Anita o Risto i Täby:twitcy::spinny::spinny::spinny::music-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lås på bodel

Allis! Ja, ja, får väl testa själv med skruvmejsel, då da! I morgon eller i övermorgon ska jag försöka överlista 20-kronorslåset med en skruvmejsel. Till dess får ni lugna er lite! Skulle detta något förhånade lås klara testet, så lovar jag att återkomma i ärendet (tufft att skriva på en Asus niotummare en fredagkväll, förlåt lördagsmorgon).

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Lås på bodel

Jappe diktar och fabulerar som inte många kan, och det är roligt att läsa.

Om han nu inte kan använda en enkel skruvmejsel som nyckel till 20 kronorslåset, så kan det ju finnas erfarna skummisar inom området som har ett bättre handlag med skruvmejslar och andra användbara hjälpmedel att ta sig in där de inte borde vara.

Om det vid ett försäkringsbolags utredning vid ev inbrott konstateras att låsens och dörrens utformning är av låg kvalitet, så lär det påverka ersättningsnivån. OBS - det är inte priset som är avgörande utan funktionen. Det finns säkert mycket dyra produkter, som är kass och vice versa, men för det mesta står väl ändå pris och kvalitet i ett visst samband.

Som i dessa dagar när ASSA ABLOY valsar runt i media och får kritik för dålig funktion på sina dyra lås! Visst blir det krångligt när man blandar in en massa fakta i bilden!!

Härmed går serven åter över till Jappe.
 

tombyske

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024
Sv: Lås på bodel

Lås och larm i all ära, men hur många inbrott är det som händer egentligen? Själv så lägger jag ett hundkoppel utanför dörren, och tror att det avskräcker? //:mcride:tm
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lås på bodel

Att betala dyra pengar för ett larm ger med säkerhet ett larm som är godkänt av försäkringsbolagen och förhoppningsvis bra skydd också.

Ett billigt larm har väl oftast ett lägre inbrottsskydd men ger samma indikation på att bilen är larmad och avskräcker tjuven lika mycket.

Sen är väl frågan om busen bryr sig i drågat tillstånd.

Så Jappes alternativ skulle kunna vara riktigt bra även om det är lätt att forsera. Det gäller många gånger att visa vad man har för skydd på bilen. Ett väl dolt skydd ger många gånger fula brytmärken och då är det försent.
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Lås på bodel

Larm. Extra lås mm.
Så länge vi har vår Rottweiler med oss så behövs inget lås, han larmar om det är någon runt husbilen på nattetid. Han snart 1år och väger 42kg och smal lång och stark, när han är färdigväxt i kropp och muskler, så blir han nog en stor bit att tampas med om någon då vågar in. Vår före detta tik vägde 42kg var ingen direkt stor tik, bara lite för kraftig möjligen.
Befinner vi oss inte i husbilen så tror jag inte att larm eller lås avskräcker tjuvarna, de går in snabbt och är snabbt borta. Det enda som för oss är vettigt är nog ett gasol larm.
"Rottis" det bästa skyddet för oss iallafall, naturligtvis en underbar kompis och ras.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lås på bodel

Hej igen! Efter att varit i Borås och försökt tränga in Geo-casharnas (osäker på stavningen) mystiska värld, så har jag nu återkommit till ett soligt Stenungsund, där jag genast gick ner i min källare för att försöka forcera 20-kronorslåset.

Min erfarenhet i ämnet är ringa. Dock lyckades jag och några kompisar forcera ett antal barskåpslås på det glada femtitalet (utan att lämna synliga spår), så helt novis är jag inte på området.

Fastsatt i ett skruvstäd gick jag lös på låset med allehanda verktyg och redskap, från gem till slägga, men inte sjutton lyckades jag i mitt uppsåt. Hoppsan, syftningsfel här: det var alltså inte jag utan låset som var fastsatt i ett skruvstäd.

Detta lås för tjugo spänn, säkert mycket bättre än Assa Abloys flertusenkronorlås, kan nog vara bra som extralås. Om inte annat så kan det ju ha avskräckande effekt och visa banditen att husbilsägaren har bemödat sig extra för att skydda sin egendom.

Serve-ess, game, set and match, Allis! (Måste jag dock tillstå att det kan finnas banditer som är skickligare än jag i dessa sammanhang).

Bra lås för 20 spänn hbk.jpg
Föråt mig, Kingen! Nu blev det en ram kring bilden lik förbaskat. Du får förklara en gång till har man gör, nästa gång vi träffas!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen