• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lås på bodel

F

F.d. 297

Guest
Sv: Lås på bodel

Följande inlägg är kvar efter att tråden delats i denna och en om Seits lås på bodelsdörr som finns här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t29218/ /Michael


:spinny:Hej vi har liksom en säkergetsdörr i våran Dethleff Esprit i7910 men det är som du säger bara att ta en mejsel och bryta upp dörren.
Vi har gjort så att vi tog ett larm i själva dörrarna som avskräcker kanske. Dom håller på att montera i det i dag så vi ska hämta den i morgon.
Det var våran försäljare som tyckte vi skulle ha larmet sitta i själva dörrarna för någon annan stans kan dom inte komma in i bilen tyckte han.
Detta larm kostade 6 tusen.
Ja mer kan jag inte ge något annat förslag.
Vi hade en gång i tiden ett avanccerat kabelarm i våran kabe husvagn. Men det larmet går inte att få. Om man inte låter dom tillverka andra bilar i fabriken från början. Det larmet var ett säkert tryggt larm som kostade 10 000 men värt pengarna.
Man fick sms hem via mobilen om strömmen hade gått på campingen eller om det var någon tjuv som höll på så kunde man sätta på värmen i husvagnen hem ifrån.
Detta larm var verkligen ett tryggt larm tyckte vi i alla fall. Det är ju så olika hur man upplever samt tycker om saker.
Lycka till att få din fråga löst på rätt sätt. Jag hoppas jag har kunnat ge dig något råd på vägen.

Anita o Risto i Täby:twitcy::spinny::spinny::spinny::music-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Lås på bodel

Hei!
Der finnes et håndtak (bøyle),kalt sikkerhetslås, som som blir skrudd fast til dørkarmen
utvendig, og som har 3 posisjoner: bakover langs bilen, rett ut( 90 grader), og framover langs døren. Det er låsbart i alle posisjoner. Når en låser det langs døren, så stenger en også for nøkkelhullet i døren, og er derfor en extra sikkerhet. Den virker også veldig bra som håndtak om en er litt funksjonshemmet.

Med hilsen
Berit & Ola
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Lås på bodel

det finns hakregellås i smal profil. Det borde gå att montera på ngt vis..kolla med din låssmed. I och med att det hakar i så måste man bryta sönder hela dörren iofs inte så svårt men tar lite längre tid. Bara en idé..
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Lås på bodel

Kolla trådens rubrik - lås på bodel. Inte larm!!

Jag har monterat extra ABUS-lås invändigt på hyttens båda dörrar. Mycket tillförlitliga, enkla att hantera och drar ingen ström!!

På bodelens huvuddörr, på garagedörren samt på varje öppningsbart fönster har jag monterat Fiammas behändiga och bastanta lås. Helt enkelt suveränt, och jag skulle vilja se den buse som ger sig på att försöka forcera dörrarna och fönstren med dessa lås!!

Jag har bra bilder på allt detta men klarar inte av att bifoga dem här. Pinsamt men sant och trots att jag läst instruktion om hur det ska göras!!
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Lås på bodel

Hej
Såg en gång en husbil som hade galler för alla fönster, monterade på insidan.
Hur vet jag inte, såg först lite konstigt ut men han hade valt ganska snygga galler.
Kanske ett galler för dörr fönstret är en ide, en annan är att byta dragluckan i dörren
till en snygg Al-plåt.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Lås på bodel

Så här har jag gjort - (webadm hjälpte till att få in bilderna), det blir ju lättare att förstå med dem.

Den genomgående tanken är ju, att det inte ska gå att ta sig in i bilen och använda sig av dörrarna. Framdörrarna kan man naturligtvis öppna inifrån men inte utan nyckel. Bodelens dörr och alla fönstren kan man inte öppna inifrån, men extralåsen på dom har vi aldrig låsta då vi bor och sover i bilen. Man vill ju kunna komma ut ur bilen i en ev nödsituation.

Ev inbrottsförsök när vi "är hemma" i bilen tar nog våra duktiga hundar hand om!

PS
extralåsen på insidan av hyttens dörrar har separata nycklar, varav en alltid finns gömd vid förarplatsen, de andra på respektive nyckelknippa

de övriga extralåsen kan fås med en gemensam nyckel så, att man inte behöver hantera alltför många sådana.

IMG_8492_1.JPG

IMG_8501_7.JPG

IMG_8494_3.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Lås på bodel

Hymers säkerhetspaket erbjuder en snygg och säker lösning.

Både bodelsdörren och förardörren har dubbla lås. Dels det vanliga fjärr-
manörerade låset plus ett cylinderlås med en kraftig låskolv som omöjliggör
ett inbrott via dessa dörrar. Att sedan dörrarna är extremt stabila med
kraftiga gångjärn gör att man känner sig trygg mot inbrott.

Garagedörrens lås är även den av kraftig konstruktion.
I säkerhetspaketet ingår även larm och ett litet säkerhetsskåp.
 

Bilagor

  • DSC00105.JPG
    DSC00105.JPG
    79,8 KB · Visningar: 71
  • DSC00106.JPG
    DSC00106.JPG
    87,8 KB · Visningar: 73
  • DSC00109.JPG
    DSC00109.JPG
    119 KB · Visningar: 69
  • DSC00110.jpg
    DSC00110.jpg
    121,1 KB · Visningar: 67

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Lås på bodel

Peter
Jag funderar lite över fönstret i din dörr. Hur sitte rutan fast? Är det en gummilist som håller den? Då är det ganska lätt att skära upp den och sedan nå insidan av dörren och vrida upp låset från insidan.

Har själv ett sådan ABUS-lås men vi har inget fönster i vår dörr. Mitt problem är att har man väl tagit sig in t.ex. via ett fönster så är det lätt att låsa upp från insidan och ta med vad man vill ut.
Har funderat på galler för fönstren men inte hitta något smidigt.

EssoJ
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Lås på bodel

Jag har tänkt samma tanke.
Svårt att se hur den sitter fast. Den verkar vara dubbel och omöjlig att
trycka inåt, eftersom det sitter lister som håller insynsskyddet/mörk-
läggningasgardinen på insidan.

Jag skulle tro att den är limmad i dörren för det finns ingen svikt i den när
man trycker hårt på den.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Lås på bodel

Det fungerar jättebra som trappräcke men som inbrottsskydd tveksamt.

Jag har sett en bil på verkstad som hade ett sådant "inbrottsskydd". Istället för en uppbruten dörr, så var väggen sidan om dörren helt utböjd och söndersliten, men dörren var hel. Skadans omfattning var betydligt större än om enbart dörren hade brutits upp.

Väljer ni att använda bygeln så kolla noga att väggen är extra kraftig där den skruvas fast, man får nämligen väldigt bra tag och kraft att dra i bygeln.
 
B

Boxer

Guest
Sv: Lås på bodel

Nästan lite chockad upptäckte jag hur enkelt det var att peta upp fönstren.
Jag svetsade till ett par enkla galler alltid hjälper det något.
Utseendet får andra bedömma, men jag tycker inte att det blev altför illa.
 

Bilagor

  • Galler.JPG
    Galler.JPG
    202,8 KB · Visningar: 35

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lås på bodel

På Biltema hittade jag följande enkla men rejäla kolvlås. För c:a 100 spänn får man 5 lås med nycklar. Samma nyckel till alla låsen. Dom kanske passar till vissa bodelsdörrar också.
 

Bilagor

  • enkelt lås, olåst.jpg
    enkelt lås, olåst.jpg
    201,3 KB · Visningar: 89
  • enkelt lås, låst.jpg
    enkelt lås, låst.jpg
    519,9 KB · Visningar: 73
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lås på bodel

Ja turbo, jag tror att dom fungerar bra under förutsättning att man fäster dom med genomgående bult. Kanske bör man också kolla att dom inte går att låsa upp med en skruvmejsel, vilket jag har glömt att göra. Eftersom det är 5 lås i förpackningen, så kan man ju offra ett av dom för att testa det.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Lås på bodel

En husbil är ju ett hem, och jag skulle inte kunna tänka mig att, i mitt hem, ha en ytterdörr med en glasruta, som man kan få bort med några enkla handgrepp och inte heller 20 kronorslås, som man "kanske" kan använda en skruvmejsel som nyckel till.

Detta sagt i all välmening, för man vill ju ordna till det på något förtroendeingivande sätt - nota bene hur bra larm man än installerar för tusentals kronor! Hur många ingriper aktivt när ett larm blir utlöst???? Och hur tillverkare av husbilar i dag kan välja att utrusta sina bilar med så undermåliga lås är ju minst sagt märkligt.
 
Toppen