• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lås Fiat

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Förvaringsfacket mellan stolarna under instrumentpanelen går inte att stänga.
Låset har havererat allt verkar pressat i ett stycke,någon med erfarenhet av detta,Fiat Ducato-12.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Sv: Lås Fiat

Låset sitter med 4 skruvar från insidan på luckan. Det består av 2 stora delar (halvor) som är "klickade" ihop, några fjädrar och en del som greppar om den fasta låsbygeln i handskfacket. Vilken del är det som har havererat ? Att skaffa reservdelar till låset misstänker jag är omöjligt, troligen får du köpa ett komplett lås och byta det.

Mvh / Roland

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Är det samma lucka vi pratar om?Nedre delen av instrumentpanelen till höger om gasfoten.
Jag hittar inga skruvar på insidan av denna,det är två sprintar som låser luckan på var sin sida.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Med den beskrivning du ger är jag tämligen övertygad om att det är samma lucka. Jag kan specificera mer vilken lucka jag menar, den sitter rakt nedanför värmereglagen och panelen med bl.a. varningsblinkersknappen. Om det inte är samma lucka så får du ge en bättre beskrivning av placeringen. Är det samma lucka så ser det i alla fall ut så som jag skrev i mitt förra inlägg och jag har en Fiat Ducato 2012 så det borde se likadant ut på din bil.

Mvh / Roland

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Tack,då är det rätt lucka,skall titta idag igen om jag hittar några skruvar.Vid en snabb titt såg det ut som om jag behöde skruva loss hela panelen där luckan sitter.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Det finns inga skruvar invändigt i luckan,den verkar pressad i ett stycke.
Jag måste antagligen ta loss hela panelen där luckan sitter.
Någon som gjort detta?

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej igen.
Vad jag menar är att låset sitter fast i luckan med 4 skruvar. Hur man tar bort luckan vet jag inte men om du vill ta bort hela handskfacket så bifogar jag en beskrivning från reparationshandboken. Lycka till !
Mvh / Roland
img001.jpg

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Tack! då vet jag hur jag får bort luckan.
Det finns inga skruvar invändigt som håller låset,hur ser det ut på din?

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej.
Om du tittar på den översta bilden så ser du "bullen" där låset sitter strax under där det står 1a. I den "bullen" sitter det 4 skruvar inifrån luckan som håller låset. Finns inte de skruvarna på din bil så har jag tyvärr inga fler tips att komma med.
Mvh / Roland

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Det är inte samma lås på min bil,låset består av två tappar som går ut i sidan av luckan.
På bilden verkar det vara en krok som låset hakar fast i mitten upptill,där finns bara en täckkåpa på min bil.

larsc

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2025

Hej
Precis samma sak hände med vår lucka när jag öppnade den när det var kallt. Låskolvarna vid sidorna fastnade.
Jag sprutade in 5-56 vid låskolvarna och petade ut dom med en lit
en skruvmejsel.

Det verkar som dom har använt något fett som inte tål kyla.

Sedan dess har jag inte haft problem.

Hälsningar
Lars

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Tack,556 samt två tänger att dra ut låsklackarna med så lyckades jag få låset att fungera.
Tydligen finns det olika varianter på samma årsmodell,min variant går inte att ta isär låset på,tyvärr.

Toppen