• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Låna ut Spanska Gasoltuber

Sv: Låna ut Spanska Gasoltuber

Butangas har ett högre energivärde än propangasen

Densiteten är olika därför "fryser" butanen redan vid - 0.5º vilket gör den omöjligatt transportera i gasform, därav viktskillnaden.
Propanen har 12% högre densitet

Under kalla vintermånaderså används propanen istället för butangasen.

Regulatorn till spanska tuber,är samma som till våra H11 som det fanns mycket av förr i sverige,finns även att köpa i sverige. Då kan man köpa en utan reducering d.v.s en fullflödes.Sedan skruvar du bara på din ordinarie regulator,,,enkelt,,,,så slipper man skära o byta slangar o skruva slangklämmor varje gång.
Ring till Gasolmästarna i Göteborg Tel 031-455045 förklara vad du vill ha,så skickar dom en på post till dej,billiga och trevliga är dom också.

Butan er helt ok ned til +5 grader, derifra til rundt 0 kan det fungere med lite forbruk - ved stort forbruk kjøles den veskeformige gassen for kraftig ned an fordampingen (ångbildane) slik at fordampingen stopper - Juan hadde en meget presis grense på -0,5 grader.

Har selv erfart dette drastisk på kysten av Finnmark før vi fikk oss husbil, et kokapparat med butanbokser og matlagning i +4 grader ble en langdryg jobb med oppvarming av gasolboksene og litt varme til flammene ble borte - bytte av boks og ny runde. Godt over en time på koking av potatis!

Du får gärna låna min flaska; enda nackdelen är att den befinner sig i Åkersberg 35 km N Stockholm. Vi bjuder på kaffe !

BarbrooBjorn

Ja om naånn vill köpa min så är den till salu för en billig penning 300 spänn,heller nått.kan till å med tänka mej att skänka den till bättre behövande

Hej alla Goa vänner!
Jag kommer just från Spanien vi låg vid Calpe Mar utanför Benidorm där fick man köpa flaska nyfylld för 17€ alltså 4€ för flaskan, på vägen hem ställde jag flaskan vid en camping ville inte släpa på den för 4€ dom är tunga så köp när du kommer ner.
Med vänlig hälsning,
Matadåren

Butan ryker också mera (avgaser ), något sämre energiutbyte. tror jag, funkar dåligt vid låga temperaturer, ev inte alls under noll grader, men litet billigare.
RÅD : Köp propan!
LACH

Tillbaka
Toppen