• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Låna E-böcker

F

F.d. 52943

Guest
Jag har börjat låna E-böcker från biblioteket till min surfplatta. Passar mig utmärkt - kan justera ljusstyrka, marginaler, fontstorlek mm.

Lånetiden är 28 dagar sedan slutar filen fungera. Jag läser fort så mitt problem är det motsatta. Man får bara låna max 2 böcker per 7-dagarsperiod. Går väl an om man lånar ett par tegelstenar, men ibland vill man läsa lite tunnare böcker oxå.

Biblioteken har ett visst antal ex att låna ut. Vårt lokala bibliotek slog huvudet i taket ett par gånger nu i julhelgen.

Alla böcker finns naturligtvis inte tillgängliga som E-böcker, men utbudet är hyfsat. De flesta nyutkomna populära böckerna finns - åtminstone i de kategorier jag brukar läsa.
:yes:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Låna E-böcker

Jag har också lånat både text- och talböcker och tycker att det är fantastiskt att kunna sitta hemma och välja böcker. Bibliotekarien kunde däremot hålla sig för skratt när jag anmälde mig, det kostar biblioteket 20 kr varje gång en e-bok lånas ut.

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Det är kanon. Är det någon som kommit underfund med när/hur ofta det kollas att man är behörig.
Åker man utomlands och inte är uppkopplad så får lite problem tills man hittar ett nät.

Eva D 9

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Jag har lånat E-böcker ifrån biblioteket i omkring två år nu och det fungerar jättebra. På mitt bib. får jag låna tre böcker i veckan i 28 dagar. Jag har en läsplatta som inte går att koppla upp utan måste ladda ner böckerna till Adobe Digital Edition, ett gratisprogram. Därifrån försvinner böckerna efter 28 dagar men dom finns kvar på läsplattan så länge jag inte kopplar in plattan till ADE.

Det där med ett visst antal att låna ut har jag inte hört tidigare. Jag har i alla fall aldrig blivit nekat att låna några av dom mest populär och mest utlånade böckerna.

Man ska har ett lånekort och jag hämtade mitt på bib. i Borås. Man loggar in med kortnummret och ett idnummer. Försöker man låna mer än maxantal så kommer det upp en ruta med att man har lånat maxantal.

Ett tipps till storläsare är att skaffa ett lånekort till ett annat bib. också. Det ska jag göra snarast. Det finns också sidor där man kan ladda hem böcker gratis med utbudet är rätt så begränsat.

Här är två länkar
Project Gutenberg - free ebooks

Läs en bok - e-Böcker på Svenska

Kanske finns där något som passar någon?

Eva

W

wikman

Guest

Ett tips är att jag använder makens kort också då får jag låna dubbelt så många böcker :) I vårt län ,Västernorrland får man låna 5 böcker /vecka ,och böcker ligger i mitt bibliotek i paddan i 28 dagar.Toppen tycker jag som läser mycket.
/
fru wikman

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Sedan jag skaffade min iPad för snart ett år sedan har jag inte lånat en vanlig bok.
Det har hänt några gånger att jag lånat mina 3 böcker inom 7 dagar men då har de fixat det på biblioteket när jag ringt och påtalat detta.

//Tommy

F

F.d. 52943

Guest

Start / Kultur & fritid / Bibliotek

Bromölla Kommun
Välkommen till biblioteken i

Bromölla
Tyvärr
är gränsen för hur många e-böcker vi kan låna ut i januari månad nu nådd. Då går det inte att låna fler förrän i februari.
Gränsen finns därför att biblioteken måste kunna kontrollera kostnaden för e-boklånen. Antalet utlån ökar- vilket vi förstås är glada för!

FRUSTRATION!!!!

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Start / Kultur & fritid / Bibliotek

Bromölla Kommun
Välkommen till biblioteken i

Bromölla
Tyvärr
är gränsen för hur många e-böcker vi kan låna ut i januari månad nu nådd. Då går det inte att låna fler förrän i februari.
Gränsen finns därför att biblioteken måste kunna kontrollera kostnaden för e-boklånen. Antalet utlån ökar- vilket vi förstås är glada för!

FRUSTRATION!!!!

Ja det kan man förstå!

Borde inte vara några problem att få lånekort i någon annan kommun, det har jag. Och låna e-böcker gör du hemma vid plattan eller datorn.

Lycka till.

//Tommy

Toppen