• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lättmetallfälgar

F

F.d. 6061

Guest
Vår Adria bygger på Fiat från 2005. Måtten på däcken är 215x75/R16. Nu sitter jag och letar efter lättmetallfälgar, men jag har svårt att hitta rätt. Vad är det för bultcirkel som gäller?

Någon som kan rekommendera något företag som säljer snygga och billiga lättmetallfälgar?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Lättmetallfälgar

Håll även koll på ET värdet på fälgarna = hur mycket dom breddar utåt resp inåt .

Ju lägre ET ju mera kommer fälgen utåt .

Ex. har du ET 35 och sätter på ET 25 så kommer däcket 1 cm länge ut = 2 cm ökad spårvidd .

Detta är under förutsättning att du har samma bredd på fälgen .

Fälgens inpressningsdjup, eller ET-mått, visar hur långt in (eller ut) fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt.

1. Börja med att mäta fälgens bredd (C).
2. Mät från fälgens bakre kant till anläggningsytan (B)
3. Minska B-måttet med halva fälgens bredd.
4. Resultatet är inpressningsdjupet (A).
 

Bilagor

  • max_inpress.jpg
    max_inpress.jpg
    19,4 KB · Visningar: 4

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Lättmetallfälgar

Hej Micke G. Här har du två länkar, först en där man kan ta reda på bultcikeln till bilen man äger (Fiat Ducato har 118 eller 130 m.m. beroende på år och modell). Firman säljer även däck och fälgar.

Bultcirkelguiden - Välj ditt bilmärke för att se bultcirkeln. bultcirkel, bultcirkelguide, aluminiumfälgar, aluminiumfälg, alufälg, afälg


Och här en länk till en firma som har bra priser på däck och fälgar.

Alvén & Ingvarsson - däck fälg online

Lycka till JANKRO.
 

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
Sv: Lättmetallfälgar

Vi beställde och köpte våra direkt från Tyskland, samma dimension, och det fungerade helt perfekt.
Priset blev ca: 1200:-st inkl frakt för 6 fälgar.
Dom kan ses på Min husbil/Aviatören.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Lättmetallfälgar

Hej

Jag var också inne på att köpa mina fälgar i Tyskland. Insåg snart att jag inte skulle göra någon större förtjänst då frakten åt upp vinsten.

Tror att jag har likadana fälgar som Aviatören. Alutec Energy 16".

Jag tror att jag betalade ca 10000:- för fyra kompletta fälgar med sommardäck, levererade direkt hem till gården.
 

Bilagor

  • Alutec fälg.jpg
    Alutec fälg.jpg
    20,8 KB · Visningar: 418
Toppen