• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lätt att bli lurad på eBay.... eBays system hjälper

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hur kunde du veta det?:D Jag trodde faktiskt att när du refererade till en 3 år gammal artikel så hade du också en aning om hur det är idag. I annat fall är ju artikeln "out of date" & ointessant.;)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Du borde nog ställa den frågan till dej själv. Att skriva ut något som kanske inte stämmer idag är väl inte så smart. Om det fortfarande idag är på detta sätt så är det ju intressant men belägg för detta finns ju uppenbarligen inte. Eller?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi läser säkert en artikel på olika sätt... vad som står skrivet med bokstäverna och vad som "står" mellan raderna.... Även om artikeln är från 2015 så säger den för mig att eBay har öppnat en dörr för den som vill vara oärlig och inte betala momsen.... och det är ju precis vad jag skrivit tidigare i denna tråd, att eBay har öppnat dörren för de som vill undkomma Eu´s direktiv om konsumentskydd ....och än en gång gör eBay det möjligt för den som vill vara oärlig.....
Så där har du det aktuella i artikeln från 2015... eller som någon skulle säga ... detta är den röda tråden i texten.....
Men det krävs ju att man också läser allt som skrives i denna tråd.... så nu kan du ju ställa dig frågan om du har läst allt i tråden :rolleyes:.... annars har du säkert hela natten på dig :p ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ebay er mange forskjellige sites avhengig av hvilket marked de fokuserer på. Den store ebay.com er snart å se som en rent USA site, ebay.co.uk for Storbritannia og ebay.com.au for Australia har i stor utstrekning andre varer - men lister de andre engelsk språklige på slutten av søk om en ønsker det. ebay.de er for tyskspråklige.

Overordnet regelverk ser ut til å være likt, og jeg har selv fått god hjelp av ebay.com.au i en reklamasjon i forbindelse med en dyr og tung landbruksmaskin som røk første gang jeg brukte den og selger mente jeg hadde misshandlet maskinen. Selv returfrakten dekket ebay for meg - over AU$ 600. Selger forsøkte å gå til sak mot både ebay og meg, men trakk saken i siste liten da han fant ut at han måtte betale masse i saksomkostninger for både ebay og meg om han gikk videre :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Enda problemet med Ebay är leveranstiden som är på drygt en månad, i vissa fall en och en halv men är priset en bråkdel av priset för samma vara i Sverige är det enligt mig värt besväret. En produkt har under 4-5 år försvunnit på vägen, tyckte inte det är värt mödan att eftersöka eftersom beloppet var ca 40 kr.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet er at en må åpne en sak innen 45 dager for at eBay skal tre inn i klagen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har handlat på ebay imånga år & bara en gång fått en vara som var sönder, jag fick en ny utan vidare krångel. Jag tycker ebay är toppen. Det är bara leveranstiden man kan irritera sig på + att man får tänka på vad man köper med tanke på Tullen & PostNord's avgifter.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Problemet er at en må åpne en sak innen 45 dager for at eBay skal tre inn i klagen.

Tyvärr så stämmer inte detta i dag.... se text härunder som jag kopierat på eBays webbpage...

Get help from eBay
Most of the time if you have an issue with a purchase, the seller will be able to solve it for you. However, if after 8 calendar days the seller hasn't been able to resolve your problem, we're always ready to step in and help. Once the 8 calendar days has passed, you can ask us to step in at any time, up to 30 days after your purchase.

eBay ger dig i dag max 30 dagar monye back garanti (M.B.G.) efter att du har betalt varan...Sen försvinner inom Eu 1-2 veckor när varan är under transport så i bästa fall har du då 23 dagar kvar och i värsta fall bara 16 dagar kvar på din M.B.G (självklart kan det bli mindre om frakten tar tid och mer om det går snabbt).....av dessa 23/16 dagar skall du först försöka reda ut problemet med säljaren, innan du får öppna ett ärende på eBay.... det tar kanske 5 dagar... så nu har du bra 17/9 dagar kvar innan M.B.G. går ut.... sen har säljaren 8 dagar på sig att svara, innan du kan gå vidare i ärendet och be om hjälp av eBay... så nu har du bara 9/1 dag kvar på din M.B.G så inom dessa 1-9 dagar som är kvar skall du upptäcka felet :eek:.... så tack eBay för den dagen.... hamnar du inom denna 1 dag kvar då kan du säkert förstå att om du missar 1 dag så har du snabbt förlorat M.B.G.... och ännu värre är det när du handlar utanför Eu för då tar frakten mycket längre tid.... längsta tid för mig i ett köp från Kina var ungf. 50 dagar innan jag fick varan (nu var den ok så där blev inga problem)...
Jag har köpt en ny inverter (den andra i år :eek: ) På eBays webbsida stod det att säljaren skickar varan dagen efter att de har fått pengarna, enligt paypal fick de pengarna samma dag som jag gjorde köpet (5/8).... men än är packetet bara registrerad hos DHL i Tyskland och inte under transport.... och dagarna går :eek:... nä det är nog snart dags att sluta handla via eBay, jag har fått feedback för 442 köp de senaste 7 åren, men har handlat säkert mellan 6-700 inköp under den tiden (det är bara feedback som registreras en längre tid på ebay)....

Summan av kardemumman blir att eBays M.B.G. är i dag inte mycket att hänga i julgranen :eek:

Ej skickad.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Krukset er å foreta all kommunikasjon via ebay, dette kan trigge at saken er påbegynt innenfor fristen. Så om pakken ikke er kommet innen si 28 dager åpne en sak og krev pengene tilbake grunnet ikke levert.
 
Toppen