• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läsa via Readly

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Nu hoppas jag verkligen att webben går in här och städar upp alla inlägg som spårat ur, ska man inte kunna delge andra medlemmar tips på såväl bra appar, tidningar, sevärdheter, ställplatser osv utan att bli påhoppad med en massa ovidkommande inlägg som inte ett dugg har med tråden att göra?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Montreal,
det jag menade med viktgräns, är att körkortskravet ökar med vikt, vilket innebär att många inte får köra tung husbil på B kort, men som jag skrev detta har inget med plåtis att göra,men man väljer mindre bilar.
Tråden verkar spårat ur som vanligt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ursäkta, men jag är ändå inte riktigt med? :) Menar du att viktproblematiken inte har med plåtisar att göra, och i sådant fall varför inte?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
- Knarrevik står själv för 69 av 172 inlägg som nämner Readly. Om ca 40% av alla inlägg om en viss produkt kommer från en användare, kanske "rimlig omfattning" är passerad?

I ytterst få om än något av dessa inlägg har jag dock startat tråden, så jag förstår inte varför du har problem med detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu hoppas jag verkligen att webben går in här och städar upp alla inlägg som spårat ur, ska man inte kunna delge andra medlemmar tips på såväl bra appar, tidningar, sevärdheter, ställplatser osv utan att bli påhoppad med en massa ovidkommande inlägg som inte ett dugg har med tråden att göra?

Självklart kan man det, men när samma medlem nämner samma varumärke i varje inlägg där det har den minsta koppling, då blir det reklam på ett ganska irriterande sätt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ursäkta, men jag är ändå inte riktigt med? :) Menar du att viktproblematiken inte har med plåtisar att göra, och i sådant fall varför inte?
Det förstår till och med jag!
Tyskarna väljer plåtisar (43%) eller halvintegrerade (36%) för att slippa problem med väg- och broavgifter på kontinenten. Det ryktas om att även Tyskland kommer att införa vägavgifter nästa år.
Att dessutom körkortet kan vara förknippat med totalvikt i andra länder än Sverige hade jag ingen tanke på.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag försöker bara förstå om det menas att plåtisar på något sätt skulle vara undantagna från viktproblematiken över 3,5 ton, för det är ju faktiskt så att i förhållande till storleken är dom ganska tunga, och många har problem att hålla sig under den tillåtna vikten.
Jag följer ett par tyska forum, och där är det ganska många som väger upp sina plåtisar till 3,85 ton eller t.om. 4,2 ton för att inte köra olagligt.
 
Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Självklart kan man det, men när samma medlem nämner samma varumärke i varje inlägg där det har den minsta koppling, då blir det reklam på ett ganska irriterande sätt.
Kan kanske vara så, men READLY och ZTORY är 2 appar där nästan all världens tidningar finns för en spottstyver, om jag nu prenumererar på den ena för 99 kr/mån och läser en tidning just där är det väl naturligt att man anger källan där man läst reportaget eller artikeln. Skärp er nu för fasiken och låt HBK leva!!!

//Tommy
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Kan kanske vara så, men READLY och ZTORY är 2 appar där nästan all världens tidningar finns för en spottstyver, om jag nu prenumererar på den ena för 99 kr/mån och läser en tidning just där är det väl naturligt att man anger källan där man läst reportaget eller artikeln. Skärp er nu för fasiken och låt HBK leva!!!

//Tommy

Det är varken Readly eller Ztory som är källan, och behöver anges. Det är i stället den tidning där man läst det (oavsett HUR man läst det) som är källan och bör anges.

Skrivet på ett Logitech-tangentbord kopplat till en Lenovodator som i sin tur är kopplad till en 27" Asus-skärm.

Pålle

PS
Även musen är av fabrikatet Logitech.
DS
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Montreal, jag menar att man väljer en mindre bil eftersom man inte har körkort för att köra en tung, hur mycket man lastar i sin lätta husbil är en helt annan sak, viktproblem är det många gånger med en 3500kg bil, men som sagt det var inte det jag avsåg.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Det är varken Readly eller Ztory som är källan, och behöver anges. Det är i stället den tidning där man läst det (oavsett HUR man läst det) som är källan och bör anges.

Skrivet på ett Logitech-tangentbord kopplat till en Lenovodator som i sin tur är kopplad till en 27" Asus-skärm.

Pålle

PS
Även musen är av fabrikatet Logitech.
DS

Pålle...du glömde att ange vilken som är din leverantör av ev bredband, samt vilka batterier du har i de grejer du använder om du har batteridrift i något av dom, men det kanske är överkurs att veta detta i sandlådan!!!

//Tommy
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Apropå plåtisar: en OT som inte alls har med Readly att göra, men, men...
Vi kan konstatera och bekräfta att antalet plåtisar (i år i Norge) har ökat markant. Mest intressant, som vi tyckte, var att det har blivit fler ungdomar i framför allt VW-kompakt-living husbilar. Pratade med ett Norskt medelålders par i en ombyggd VW som säger att dom skulle inte kunna tänka sig större husbil.

Apropå Readly:
Läste Knarreviks tips om Readly någon gång år 2013, men hade svårt med dom olika språken, annars är de ett "billigt" alternativ för folk som läser mycket och är på resande fot. Vi har haft en hel del prenumerationer på tidningar och tidskrifter vilket avslutades i samband med resandet (ingen hemma).

husbilsklubben.se:
HBK forum uppfyller fortfarande mina förväntningar och bjuder oftast på trevlig och innehållsrik läsning med massor av tips från duktiga medlemmar på resande fot inom hela Europa. Ibland blir man överraskad av oväntade svängningar & skarpa diskussioner som "hakar upp sig" i frågor som kanske inte alls är "så" viktiga för någon. Tja, lite får man väl tåla annars är det bara att "pausa" några dagar, sen är det över. Det brukar lösa sig...
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ok, nu kan jag inte smyga bakom min iPad längre, jag erkänner!

Erkänner att jag här på Forumet rekommenderat Readly, inte bra en gång. Om jag skall vara ärlig så räcker troligen inte fingrarna till när det gäller antalet rekommendationer, som jag gjort här.

Men det har absolut inte funnits några smutsiga kommersiella baktankar, som att tjäna pengar eller som ”influencer” få sponsorbidrag från Readly.

Nej, bara en god tanke att rekommendera en produkt som vi upplever som både billig och bra, till andra kompisar här på Forumet.

Tack Knarrevik som för flera år sedan gjorde oss uppmärksamma på Readly’s existens.

TommyD
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Jisses! Gick med som betalande medlem i HBK när vi skaffat husbil.
När man läser denna tråden tappar man lusten till fortsatt medlemskap.
TS tips kring Readly är väl precis det ett forum handlar om.
Förvisso hade jag redan Readly men finner ändå det positivt med dylika tips.
Däremot så betackar jag mig för allehanda pekpinnar utan någon som helst mening.
Jag hoppas det finns en ordförande värd sin titel som kan styra lite för annars är det Jante som styr till fullo.
Sorry för mitt gnäll, men känner att jag måste yttra mig i sandlådan.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Massor av svenska tidningar på Readly, Ranko...
Bra att veta Anders, när det blir aktuellt. Just nu hamstrar vi National Geographic och liknande tidskrifter och tar med oss på resan (det kan regna även i Portugalien). Vet inte hur mycket kräm (GB) går åt att läsa på nätet under övervintringen, men det är ganska magert med roamingfria bytes som vi har med oss, så det gäller att hushålla ; ) Ska testa i år!

Unknown.jpeg
Källa: Internet
 
F

F.d. 1470

Guest
Bra att veta Anders, när det blir aktuellt. Just nu hamstrar vi National Geographic och liknande tidskrifter och tar med oss på resan (det kan regna även i Portugalien). Vet inte hur mycket kräm (GB) går åt att läsa på nätet under övervintringen, men det är ganska magert med roamingfria bytes som vi har med oss, så det gäller att hushålla ; ) Ska testa i år!

Visa bilaga 157013
Källa: Internet

Man kan ladda ner tidningar och läsa sen. Så får man både och ;-)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En av fördelarna med tidningar på Readly (och Ztory) är sökmöjligheten flera år tillbaka och att länkarna ofta är klickbara. Tillsammans med Youtube får man på så vis nästan oändliga möjligheter att i efterhand hitta uppgifter på specifika objekt som tex husbilsmärken. Det låter sig inte göras med pappersversionen.
Och som nämndes i förra inlägget: Om man laddar ned intressanta tidningar behöver man ingen uppkoppling för att senare läsa dem.
 
Toppen