• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: länstyrelsen säger NEJ till

Det verkar som om Länsstyrelsen inte riktigt förstått!
De undrar om det sker ljudupptagning under flygningen, de som vet hur en drönare låter förstår att hela utlåtandet är en skrivbordsprodukt.
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: länstyrelsen säger NEJ till

Sitter man på Länsstyrelsen lämnar man nog aldrig skrivbordet.
Totalt verklighetsfrämmande byråkrater. Otäckt att vi skattebetalare skall försörja dessa pajaser.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Hade jag varit "Länsstyrelse" så hade jag nog varit väldigt fundersam över hanteringen av detta nytillskott på övervakningshimlen. Det är väl där skon klämmer! Det har tillkommit ett nytt redskap för folk som vill snoka i andras angelägenheter. Enklast då med ett förbud! Att ett sådant beslut drabbar hederligt folk som använder drönarna i jobbet eller som hobbyobjekt, tas det ingen hänsyn till i det här beslutet.

Drönarna har så många positiva applikationer så beslutsfattarna har verkligen fått något att fundera på. Den i Sverige så viktiga klausulen "Skyddandet av brottsling" har ju påverkat uppsättningen av övervakningskamerorna i åratal nu och dryftas kontinuerligt. Många sätter upp dessa kameror i smyg trots "myndighetsförtrycket". Sverige betraktas som ett U-land härvidlag. I många länder tycks resonemanget styras av principen: "har du inget att dölja så behöver du inte vara rädd för övervakningskameror". Polisen i dessa länder tackar och tar emot.

Det här kommer att bli en svår nöt att knäcka för "folkets övervakare".

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Ser at samme saksbehandler har gitt grønt lys for 32 faste overvåkingskameraer i et badhus.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

är det bara jag som tycker att det är bra att man är restriktiva mot allmän övervakning utan orsak, vill vi verkligen ha ett sådant samhälle som det innebär. Bilder kan ju mycket lätt missförstås och misshandlas. När det gäller drönare, hur kul är det med en massa flygbilder som sedan publiceras på forum och Facebook, där du inte vet att du blivit fotograferad, men där man kanske kan se direkt in i din egen trädgård, när du trodde att du var helt privat t.ex.?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Hade jag varit "Länsstyrelse" så hade jag nog varit väldigt fundersam över hanteringen av detta nytillskott på övervakningshimlen. Det är väl där skon klämmer! Det har tillkommit ett nytt redskap för folk som vill snoka i andras angelägenheter. Enklast då med ett förbud! Att ett sådant beslut drabbar hederligt folk som använder drönarna i jobbet eller som hobbyobjekt, tas det ingen hänsyn till i det här beslutet.

Drönarna har så många positiva applikationer så beslutsfattarna har verkligen fått något att fundera på. Den i Sverige så viktiga klausulen "Skyddandet av brottsling" har ju påverkat uppsättningen av övervakningskamerorna i åratal nu och dryftas kontinuerligt. Många sätter upp dessa kameror i smyg trots "myndighetsförtrycket". Sverige betraktas som ett U-land härvidlag. I många länder tycks resonemanget styras av principen: "har du inget att dölja så behöver du inte vara rädd för övervakningskameror". Polisen i dessa länder tackar och tar emot.


Det här kommer att bli en svår nöt att knäcka för "folkets övervakare".

Jappe

De bevisat professionella kommer säkert att få sina tillstånd, det behövs bara några prejudikat, i övrigt tycker jag att det är bra om det här inte blir en allmän leksak.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

De bevisat professionella kommer säkert att få sina tillstånd, det behövs bara några prejudikat, i övrigt tycker jag att det är bra om det här inte blir en allmän leksak.

Det är just de professionella som fotograferar yrkesmässigt som har svårast att få tillstånd.

Om hobbyfotografen filmar över privat tomt kanske det är på plats att ta ett snack med honom/henne.

Att fritt få fotografera tillhör liksom yttrandefriheten rättigheterna i ett öppet samhälle!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Ja, men det var före de här möjligheterna fanns, att allmänheten kunde fixa flygfoto överallt. Det är ju närmast garanterat att saker kommer med som kan tillhöra någons privatliv. Jag har f.ö. redan sett massor av flygfoton/filmer här på forumet över hela villaområden, d.v.s. över många privata tomter. Det är kanske dags att damma av luftgeväret? :confused:
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Om hobbyfotografen filmar över privat tomt kanske det är på plats att ta ett snack med honom/henne.

...eller passa på att öva lite med luftgeväret. När drönaren är nere så lämnar man in resterna av den till polisen tillsammans med polisamälan för filmningen. ;)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

...vi kanske har en fru/dotter som solbadar på en under normala omständigheter insynsskyddad tomt exv.

Vad jag tänker om dessa perversa smygfotografer lämpar sig inte i skrift, men kommer att ge sig i uttryck i handling när de inkräktar på min privata sfär (tomt).
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Det är nog svårt att se några detaljer på flera hundra meters höjd.
Peeping Tom använder nog hellre handhållen kamera, den väcker mindre uppståndelse.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Tjaae
För eller emot

googlebilen.jpg

paparazzi-drone-use1.jpg


Googlebil eller paparazzi drone

:confused:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Det är nog svårt att se några detaljer på flera hundra meters höjd.
Peeping Tom använder nog hellre handhållen kamera, den väcker mindre uppståndelse.

Om du googlar lite, lär du kunna hitta en sajt med koordinater för Google Earth där du kan beskåda naken- (eller i varje fall toppless-) solande damer. Så visst kan man se detaljer även i bilder tagna från hög höjd.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

bevis
[YOUTUBE]AF5gmg-lCt0[/YOUTUBE]
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Visst motstånd anas här på HBK mot utvecklingen. Undras vad dessa torrisar och/eller bakåtsträvare har på sina bakgårdar? :cool:

Jappe

Inget speciellt på bakgården nu, men hävdar gärna privatlivets helgd. När hör vi om den första drönare som har kikat in i badrummet eller sovrummet hos någon, kanske hos dej? Då fick vi nog lite andra kommentarer? Det är f.ö. ganska intressant här i Sverige att när vettiga argument kring viktiga saker tryter, då kommer ord som bakåtsträvare fram, för att någon inte okritiskt accepterar allt som hittas på. Sedan får vi stora problem när skadorna redan har skett. Ibland är det bättre att tänka till före! :confused:
 
Senast ändrad:
Toppen