• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Länsförsäkringar

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Ringde idag till Länsförsäkringar för att kolla på Premien till min bil skulle bli ca 700 kr billigare. Men så nämnde han att nu får du bo i bilen när den är avställd. Nu är det inte aktuellt i mitt fall. Har sett att Diskussionen har uppe här tidigare.
Vilket bolag gäller det? Det finns ju 23 olika "Länsförsäkringar", vart och ett med sina villkor och priser.

Pålle

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja det där med att man inte vet egentligen vad som är vad, verkar vara likadant med Dina.
Jag har tecknat ny och ändrat till lägre pris än tidigare, men när man skulle ta kontakt hamnade man i jönköping trots att Norrköping borde vara närmast.
Nu hamnade jag i vetlanda kanske det bara är ett antal säljare som verkar sälja åt Göta.
Men priset var rätt. Hoppas nu att det inte blir som tidigare att man får en annan firma som sköter betalningarna och jag gillar att man inte betalar per månad utan halv eller helår.
Kanske AI chatGPT kan tala om hur saker är egentligen. Det enda jag utnyttjat är glas någon gång, allt annat har varit motparten.

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
Ringde idag till Länsförsäkringar för att kolla på Premien till min bil skulle bli ca 700 kr billigare. Men så nämnde han att nu får du bo i bilen när den är avställd. Nu är det inte aktuellt i mitt fall. Har sett att Diskussionen har uppe här tidigare.
Hej , det kan vara lite olika i vilket län du bor i, själv bor jag i Halland där går det bra att bo i en avställd husbil för att försäkringen ska gälla, sen är det lite olika villkor i olika länders regler men det har ju inte med försäkringen att göra..

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Varje Länsförsäkringsbolag (det finns 23 stycken) bestämmer sina villkor och premier.

Pålle
Jo, jag är medveten om det, speciellt betr. premierna.
I mitt bolag (Älvsborg) gäller nu (fr.o.m. 250101) villkoren i MF66 för motorfordon.
Är det då andra villkor i andra länsbolag?
Bilden visar sista sidan i villkoren

Bilagor

• Screenshot_20250116_224546_Adobe Acrobat.jpg
    Screenshot_20250116_224546_Adobe Acrobat.jpg
    483,7 KB · Visningar: 60

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kravet är att försäkringstagare ska vara samma som registrerad ägare.
Detta härstammar troligen från att det kan vara frestande för vissa att låta "75 årgia farmor" försäkra 20 åringens Ducati Panigale.
I MC världen var detta mycket vanligt.

Kan noga vara frestande att göra liknande med husbil.
Premien lär skilja avsevärt för ägaren som tex bor i centrala storstaden, och "pappa" som bor kvar i byn på landet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
För ca.20år sedan hade en jag en ung grabb på skiftlaget med en M3, den skulle då kosta honom 75kkr att helförsäkra, han skrev den på sin morsa, och kom undan med 24kkr.
Så det kan skilja rejält.

Min sambo hade en personbil för många år sedan som hon tyckte var dyr att försäkra, hon bad mej kolla upp med samma bolag vad jag skulle få för premie, den blev 500kr billigare på mej.
Hon ringde då och undrade varför hon fick högre premie, svaret från försäkringsbolaget var att hon var kvinna!
Kan va nåt att ha i minnet ifall man går i könbytartankar. :rolleyes:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
För ca.20år sedan hade en jag en ung grabb på skiftlaget med en M3, den skulle då kosta honom 75kkr att helförsäkra, han skrev den på sin morsa, och kom undan med 24kkr.
Så det kan skilja rejält.

Min sambo hade en personbil för många år sedan som hon tyckte var dyr att försäkra, hon bad mej kolla upp med samma bolag vad jag skulle få för premie, den blev 500kr billigare på mej.
Hon ringde då och undrade varför hon fick högre premie, svaret från försäkringsbolaget var att hon var kvinna!
Kan va nåt att ha i minnet ifall man går i könbytartankar. :rolleyes:
Tvärtom i vårt fall när det gäller husbilen, detta trots att jag är gammal yrkesförare med full behörighet och hon "bara" har B körkort. Spelar ju ingen roll vem som står för bilen i vårt fall men ibland så undrar man hur de tänker, vi är båda skadefria avseende försäkringar.

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2025
Känns som att man blandar ihop lite vad gäller försäkring. Försäkringstagare och verklig ägare skall vara en och samma person. Skulle förvåna om det inte är så att alla i samma hushåll får köra husbilen, självklart med rätt behörighet på kk. Försäkrat intresse gäller såvitt jag vet i alla bolag. Just för att mormor i mörkaste småland inte skall vara försäkringstagare till barnbarnets värstingbil i storstaden. Då är det så att verklig fordonsägare (barnbarnet) har en bil men ingen försäkring, Mormor har en försäkring men ingen bil! Det står också att "huvudsaklig brukare" skall vara försäkringstagare, dock utesluter man detta om personerna ingår i samma hushåll. Men det är en bedömmningssak men låt oss inte grotta ner oss in absurdum!

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Vi har haft allt på If men husbilen på KABRIA/Trygg Hansa men jag kände redan förra året att något var fel i deras sätt att räkna ut premierna. Men det gjorde inget med den argumentation jag försökte ha gentemot dem....
Men denna tråd triggade mig att idag ringa upp Water Circle, som medlem i CC, och det visade sig att det fanns tusenlappar att tjäna totalt. Enbart på husbilen så sparar jag 2500kr/år. Intressant är ju att deras premie baseras på antalet dagar som bilen är påställd per år. Gränserna är 30, 60 resp 90 dagar. Jag chansade på 60 i detta fall och avräkning sker om ett år. Detta kräver ju dock att bilen ställs av ifall den står still mer än ett dygn. (t.ex. påställd fredag men avställd söndag). Detta har inget med återbetalning av ev. fordonsskatt att göra. Jag måste ändock nu gå igenom villkoren även om det ser ut som likvärdigt med det jag har från If.

Toppen