• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Längre än 6mån utomlands

Sven-Åke Persson

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
3044
Medlemskap
2027
Hej!
Enligt försäkringsbolag får man vara ute med sin husbil i Europa Max 6 månader. Efter 6 månader blir husbilen endast trafikförsäkrad.
Vi har träffat husbilsplatser som är ute längre än så, hur gör ni, vilka bolag har ni?
Mvh
Sven-Åke

EU-regelverket säger 6 mnd. Efter 6 mnd. skall bilen registreras, besiktas och försäkras i landet du vistas. Ägaren skall vara bosatt där, i annat fall måste bilen lämna landet. Ägaren kan bötfällas och bilen beslagtas (vissa länder) efter fortsatt överträdelse. Å andra sidan ses det genom fingrarna ty polisen har svårt att kolla tiden, några månader fler brukar inte upptäckas. Mig veterligen sätter de flesta försäkringsbolag i Sverige, 6 mnd.-gräns för fordonsförsäkringar i utlandet, utöver trafikförsäkringen, den senare gäller oavsett men räkna med problem (ökat självrisk?) ifall "olyckan" sker efter 6 mnd. i utlandet.
/Julian

Tillbaka
Toppen