• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Längd på husbil???

F

F.d. 55425

Guest
Varför anser så många att det är viktigt att inte husbilen är längre än 6m ? Finns det nån särskild anledning till det?
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Längd på husbil???

Varför anser så många att det är viktigt att inte husbilen är längre än 6m ? Finns det nån särskild anledning till det?
Har man sidomarkeringslyktor/refler på husbilen betalar man mer för att åka i en båt eller på en bro
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Längd på husbil???

Ok då förstår jag .Då är alltså dessa husbilar mindre värda eller?? Gör man en tabbe om man köper en husbil som är 6,40m Vi kommer nog bara åka i Sverige?
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Längd på husbil???

Ok då förstår jag .Då är alltså dessa husbilar mindre värda eller?? Gör man en tabbe om man köper en husbil som är 6,40m Vi kommer nog bara åka i Sverige?
Nej det är ingen tabbe att köpa en som är längre.
Markko.:spinny:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Längd på husbil???

Bilar över 6 metet blir dyrare på broar och färjor samt är bilen över 3500kg totalvikt blir det dyrare på Österikiska motorvägar .
Skall du bara åka i Sverige så spelar ju detta ingen roll .
Man köper ju den modellen man vill ha men se till så du har god lastvikt och har du möjlighet väg bilen som den står med dej och frugan i så vet ni lite hur mycket ni får lasta .
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Längd på husbil???

Jag tycker att det har större betydelse om man kan parkera på en vanlig P-plats eller om man måste söka sig till "andra platser" typ ställplatser å liknande.
Dvs att alla bilens hjul hamnar innanför linjerna på P-rutan.
Å då blir husbilen ca 6 m som längst - eller?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Längd på husbil???

Jag tycker att det har större betydelse om man kan parkera på en vanlig P-plats eller om man måste söka sig till "andra platser" typ ställplatser å liknande.
Dvs att alla bilens hjul hamnar innanför linjerna på P-rutan.
Å då blir husbilen ca 6 m som längst - eller?


Hej

Inga problem om bilen är lite längre. Hjulbasen behöver inta vara längre. Bara överhänget bak. Vår förra bil var 6,50 och den fick alltid plats i pakeringsrutan med alla 4 hjulen.


Men, jag skulle vilja säga, tänk igenom vilket behov du har och vilka kompromisser du är villig att göra (husbilar är bara kompromisser). Bry dig inte om 6m gränsen utan säkerställ att du får en bil med dom utrymmen som du blir nöjd med. Annars kommer du att ångra dig.

Vad är viktigt för dig?
- Lastutrymme (vad har du med för grejer)
- Garage (cyklar inne eller ute)
- Separat dusch
- Lågbäddar, dubbelbädd, alkov
- Längden på bilen
- Vikten på bilen över/under 3,5 ton
- Tillåten lastvikt (vissa bilar lastar bara max 200-300kg)
- Antal platser runt bordet
- Antal sovplatser
- Att kunna sitta uppe fast några lagt sig tidigare

Här är några tankar som du bör svara på. Det finns fler, jag lovar.............
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Längd på husbil???

Tack för ett utförligt svar.Många bra saker att tänka på.Har hittat en husbil som verkar passa oss men drog öronen åt mig då den var 6,40.Tänkte om den var svår såld när den var så lång. Vi kanske vill byta upp oss i årsmodell om nåt år och då vill man ju inte förlora för mycke pengar på den man har.Är det vanligt att det inte finns någon servicbok på en husbil imp. från Tyskland? Det är en 92:a som gått 12300mil, 2,5 diesel.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.883
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Längd på husbil???

Instämmer i Åkes kloka ord ovan. Husbilar är kompromisser. Ju mindre den är ju mer påtagliga blir kompromisserna för boendet. Vi umgicks också med samma tankar som du för några år sedan. Vi hade också en mindre husbil ett tag. Det funkade inte för oss. En lång bil är inte ett självändamål men vi ville ha bekväma långbäddar, ett skapligt kök, en hygglig sittgrupp för två och tillfälliga gäster, bra toa med duschmöjligheter. Det blev en bil på 7.20. Vi upplever den som smidig att köra och visst får man ibland leta parkeringsplats men vi har aldrig upplevt det som ett problem. Vi kör mycket utomlands också och skilllnaderna på färjor och broar är inte så stora. En bra sommarsemester kostar gärna uppgåt 15 - 20 Tkr. Då är den ökade komforten värd några hundralappar mer. Vi gör också kortturer över bron, in i Danmark. Det blir inte heller särskilt dyrt.

Ska man ha skapliga ineutrymmen men ändå en kort bil så är kanske alkovbil ett alternativ. Det gör enormt mycket på innerutrymmet att bli av med två sängar. Perfekt också om man behöver många sängplatser.

Annars ska man gå på magkänslan. Verkar det vara en bra bil, säljaren verkar OK och man tycker om bilen, då är det förmodligen rätt! Jag vet att vi husbilister resonerar lite olika men det här är ingen vetenskap, det här är camping! :)

Krister N
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Längd på husbil???

Tack för ett utförligt svar.Många bra saker att tänka på.Har hittat en husbil som verkar passa oss men drog öronen åt mig då den var 6,40.Tänkte om den var svår såld när den var så lång. ..... m.m

Tror nog inte den blir svårsåld, man behöver utrymme och en hb som är 6.40 är ju inte lång ;-)
Och 6 m /3500kg gränsen gör det ju bara lite billigare på färjor,broar MEN hur många gånger ska du åka där kontra måste vi ha det trångt när vi åker omkring i Sverige....

Köp den bil du tycker känns bra strunta i längden jag tror att folk vill ha långa praktiska bilar.
Åker själv i en som är 8.30 och den känns perfekt
Lycka till med sökanden och hitta en över 6 m
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Längd på husbil???

Ja det har du faktiskt rätt i.Viktigare att man "bor" bra Här har vi möjligheten att ha sängen bäddad och ändå ha en sitt grupp ledig hela tiden.Skönt när man har olika sovvanor.Blir nog den jag tittat på, den känns rätt. Kram Agge
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Längd på husbil???

Hej agge vad har du tittat på för husbil.
:spinny:Markko.
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Längd på husbil???

Har hittat en Peugoet J5 deisel 2,5 640 -92 som gått 12100 mil.Kan det vara något att ha? Står att det är en bustner men borde väl vara Burstner.Antar han skrev fel eller??? Har glömt att fråga om det: Väldigt trevlig inredning och mycke fixat och testat på den, lät bra.
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Längd på husbil???

Hei agge 52!
Bare en liten presisering til prisene på ferjer, broer og tunneller. I Norge har vi mange av de, som kjendt.
Eksempelvis ferjer: inntil 6m---kr.50,-, inntil 7m---kr.150,-
Broer og tunneller: under 3500kg---kr.50,-, over 3500kg---kr.150,-
Prisene varierer etter lengden på strekningen.
Lykke til med valget.
Helsing Berit & Ola
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Längd på husbil???

Jag hade samma fundering som du, när vi köpte husbil, men fick då en enkel fråga: "ska du pendla med bilen över sundet?".
Alltså bilen ska passa dig (och din fru) och plånboken så bra som möjligt. Om ett par år så hittar du säkert nåt som är "ännu" bättre.
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Längd på husbil???

Haaahaaa det är jag som är frun.Gubben har lovat mig att jag får köpa vilken husbil jag vill för de pengar vi har till inköp. Det kommer nämligen bli jag som mest använder den.Kram Agge
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Längd på husbil???

Som vid många andra tillfällen har längden ingen betydelse, vill man ha utrymme är det svårt att hitta en bil på 6 meter. Och snacket om att parkera en lång bil i en vanlig p-ruta förstå jag inte alls. Vår 7 metersbil har ett axelavstånd på 3,8 m så det skall man säkert kunna få in en 5-metersruta.
Men förklara istället hur jag skall komma ur bilen som är 2,35m bred. P-rutan är 2,5m om man inte tar en handikappruta som är 3 meter. Men det kan bli dyrt.

Så agge52 köp en stor bil och trivs, merkostnaden för broar och färjor är marginell.
Leffe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Längd på husbil???

Merkostnaden för en bil över 6 m är marginell om man håller sig i Sverige. Så fort du kör söder ut och lämnar landet så blir det något helt annat med färje-, bro- och tunnelavgifter. Att köra på motorväg börjar bli väldigt dyrt i många länder. Tyskland är härvidlag ett lysande undantag.

Många vill ha den komfort som en stor bil ger men "smakar det så kostar det!"

Det är alltså en fråga om prioriteringar!

Jappe
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Längd på husbil???

Hej,

Vi har "bytt ner" oss från en Burstner t-Star 680 (6.87m) till en campingbil på 6m och är MYCKET nöjda! Bilen är väldigt smidig att hantera inne i trånga städer och hur lätt som helst att parkera.

Vi tycker mycket om äventyr och att resa.
Det är sällsynt att vi stannar med bilen längre än 2 dagar på samma ställe. Men ibland hyr vi en lägenhet och vilar upp oss ett par veckor.

Jag tror att storleken/längden man kommer att trivas med är mest beroende på hur man gillar att leva, att åka till en campingplats och ha trevligt där med likasinnade, eller om man, som vi, gärna söker nya platser och utmaningar.

Mvh Bengt
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Längd på husbil???

Vid vår senaste resa i Tyskland (sept 2010) körde vi i tunneln under Elbe, vi fick betala för mer än personbil. Jag frågade varför? Jo vår bil var högre än 1,9 meter. Så längden spelade i detta fall ingen roll.
Leffe
 
Toppen