• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

lämplig bra backkamera?

Juneco

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
18998
Medlemskap
2022
Funderar på att installera backkamera på vår Solifer Action 686 årsm2011.
Min fråga är hur de nyare backamerorna som ej behöver kablage och fästs på nummerskyltsfästet är att föredra eller vad tycker du som kanske redan har inmonterat backkamera. Hur monteras kabeln till backljuset enklast eller är det verkstan som gäller? Vad kan kostnaden bli? Erland medlem 18998. :spinny:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: lämplig bra backkamera?

Det er to vesentlig forskjellig teknologi på trådløse backkamera, analoge og digitale. Analoge kan lett forstyrres av andre backkamera og fjernstyringer da alle deler et meget begrenset antall kanaler. De digitale er mer enten fungerer de hele tiden eller så får du de ikke til i den bilen, rekkevidden er ikke stor nok eller bilen spiser opp signalet.

Selv foretrekker jeg digital overføring etter å ha prøvd begge deler.

Strøm til kamera kan på de fleste biler tas fra baksiden av passende lampe. Spesiellt kamera uten egen irbelysning bruker minimalt med strøm.
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: lämplig bra backkamera?

Jag köpte ny backkamera i somras då den gamla gett upp. Det blev då Biltemas billiga kamera för 1000:-. När det gäller bildkvaliteten blev det ett stort lyft jämfört med den gamla.
Den kopplas enkelt till baklyset, med medföljande kablar.

Men att fästa den vid nummerplåten var inte så lätt som det påstods enligt instruktionshäftet.
Har du den gamla typen av hållare och skylt där du skruvar fast skylten i hållaren så funkar fästet utmärkt.

Men om du som jag har en nummerplåt och hållare av moderare modell, dvs en skylt som man skjuter ner och snäpper fast i hållaren, så är det helt omöjligt.
Efter många försök gav jag upp och dissikerade den gamla kameran och återanvände delar av dess fäste och med hjälp av det och ett par buntband fäste jag kameran i plasten en bit ovanför nummerplåten (på samma plats som den gamla kameran).

//Ironhawk
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: lämplig bra backkamera?

Jag köpte Biltemas digitala, har två kameror. Främst för att snabbt och enkelt få dit kameror utan att göra hål i kaross.
Dom fungerar helt OK, bilden är sådär, kamerorna är billiga CMOS, m.a.o mycket dåliga i svag belysning, uppdateringsfrekvensen är mycket låg (lång tid mellan bilderna), för pengarna OK men långt långt ifrån en "riktig" CCD kamera ansluten med kabel.


Peter :)
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: lämplig bra backkamera?

Hur har ni löst 12v matningen?, även om det är trådlöst så måste ju kameran ha ström och borra sig genom bakväggen vill man ju inte göra.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: lämplig bra backkamera?

Hur har ni löst 12v matningen?, även om det är trådlöst så måste ju kameran ha ström och borra sig genom bakväggen vill man ju inte göra.

Jag har gått in och snott från skyltbelysningen, behöver ström hela tiden då ena kameran agerar backspegel. Löd och använd krympslang!



Peter :)
 
Toppen