• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lämnar sladden hemma

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
Efter midsommar lyfte jag ut två trötta Varta 95 Ah som vägde knappt 60 kg tillsammans och ersatte dem med ett Skanbatt 96 Ah Heat litium batteri som väger 12,5 kg. Bytet gjordes rakt av, så kallat "drop in".
Vi står aldrig vid "stolpe" varken sommar eller vinter och eftersom vi aldrig står mer än en, eller möjligen två, nätter på samma plats finns det ingen anledning att köra runt med elsladden.
Vår dygnsförbrukning är ca 30 Ah. De tillgängliga 96 amper timmarna i batteriet räcker således till och blir över. För vårt sätt att använda bilen.
Vid laddning går spänningen upp till 14,4 volt och stannar där en stund för att sedan ligga på 13,7 volt. Vilospänningen parkerar på 13,3 volt.
Bilens generator är av det intelligenta slaget vilket innebär att den laddar allt från ca 18 A till några få A. När solen skiner på solpanelen under sommaren spelar intelligensen ingen roll.
Nu på senhösten när solen verkligen lyser med sin frånvaro så blir laddningen med den intelligenta generatorn alltför osäker. Därför har batteriet kompletterats med en Votronic 12-12-30 booster så var det problemet ur världen.
Några rader också om vad det kostar. Två nya Varta 95 Ah hade kostat knappt 5000 kronor vilket innebär att varje tillgänglig Ah kostar ca 50 kronor. Skanbatt batteriet kostade 11200 kronor vilket innebär att varje tillgänglig Ah kostade ca 120 kronor. Vilket är ca 2,3 gånger mer än för samma kapacitet hos blybatterierna.
-Är det värt priset? Rationellt sett förmodligen bara för oss som aldrig står vid stolpe och som använder husbilen året om.
Till sist ett tack till Er pionjärer i klubben, ingen nämnd och ingen glömd, som skrivit och delat med sig av erfarenheter av litium batterier i husbil.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Det är ju snudd på vad jag gjorde. Enda skillnaden är att jag bara hade ett agm batteri (kasst) som jag bytte till ett lifepo4. Vill vara självförsörjande så långt det går. Kör inte på vintern ca 4-5 mån. Men har bara testat en säsong. Så långt är vi nöjda
Så här är min config

Solcell regulator Votronic MPP 430 Duo Digital
Laddboster Votronic 30A 12V DC to 12V DC
Bryttare vid låg/hög spänning Votronic Switch Unit 100 Ah
Solceller 2 x 100w kommer utöka med 200w
Ett Skanbatt lithium 96Ah

Skillnaden är att jag även laddar mina 2 cykelbatterier med 2 laddare 12v-36v, suger en hel del. Låg stilla i 3dagar var då nere i 20%, men då var det växlande molnighet. Sparade inte direkt på elen. Tv tittande ladda mobilerna lyssna på musik
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Jag läste först att man kan byta till lifepo4 rätt av utan några bosters .blir villrådig
Jag "droppade in" 2 st Sunlux rakt av, fungerar kanon sedan hösten 2018. Har ännu inte kopplat in min laddbooster som jag köpte samtidigt, den kommer att höja laddningen under körning från mellan 5-15A per batteri till 15A per batteri.
Räknar just nu "tiden som innan LiFePO4" jämfört med "tiden efter LiFePO4", i sinom tid kommer det att ändras till "tiden innan boosterinkoppling" jämfört med "tiden efter boosterinkoppling"

Min uppfattning är att det fungerar bra "rätt av" och att det kommer att bli ännu bättre med booster.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
En dum fråga kanske ..... det skrivs om före å efter nya batterier en del begriper inte hur dom överlevde förut utan sina stora nya batteribankar och en del har som första fråga "finns det EL ???? " när man närmar sej en ställplats , vad är det som tar så mycket ström ? det finns ju oftast gasolspis så koka kaffe kan ju inte va den stora boven , titta på tv !! har man det som huvudsakligt intresse då kan man väl lika gärna stanna hemma eller ...... Lägga ca 20-30 tusen i nya batterier rimmar dåligt med mitt husbilsliv i alla fall , viktigast verkar vara för många att kunna lägga in en "APP" för att i realtid kunna se hur mycket ström jag har just nu och vad fort jag kan få in all ström som jag troligtvis inte behöver för tillfället . Tycker det verkar som med klimatet det går hysteri i det mesta nu för tiden, en gammal mans råd lugna ner er passa på att njuta lite , ni har så många konstruerade bekymmer som inte ger ett skit i slutändan . Undrar vad många jag retat upp denna gången :rolleyes:
Mvh Bengt. PS: jo jag är spik nykter även nu DS.:D
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
En dum fråga kanske ..... det skrivs om före å efter nya batterier en del begriper inte hur dom överlevde förut utan sina stora nya batteribankar och en del har som första fråga "finns det EL ???? " när man närmar sej en ställplats , vad är det som tar så mycket ström ? det finns ju oftast gasolspis så koka kaffe kan ju inte va den stora boven , titta på tv !! har man det som huvudsakligt intresse då kan man väl lika gärna stanna hemma eller ...... Lägga ca 20-30 tusen i nya batterier rimmar dåligt med mitt husbilsliv i alla fall , viktigast verkar vara för många att kunna lägga in en "APP" för att i realtid kunna se hur mycket ström jag har just nu och vad fort jag kan få in all ström som jag troligtvis inte behöver för tillfället . Tycker det verkar som med klimatet det går hysteri i det mesta nu för tiden, en gammal mans råd lugna ner er passa på att njuta lite , ni har så många konstruerade bekymmer som inte ger ett skit i slutändan . Undrar vad många jag retat upp denna gången :rolleyes:
Mvh Bengt. PS: jo jag är spik nykter även nu DS.:D

Jag håller med dig. Men pryl å teknikgalen som jag är å bara älskar att fixa å dona. Då tänker man inte på pengar.

Man kunde ju tro att det var Fredag kväll. Så det var tur du skrev "spik nykter" :D:D
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Jag shiiter fullständigt i grannarna, då får dom väl sticka i väg till en annan plats
Hej, Magnus!
Som jag skrivit i annan tråd är ironi en svår konst, särskilt att vara författare till just ironiska inlägg. Min fråga till dig är: Ska ovanstående inlägg uppfattas som ironisk eller menar du bokstavligen det du skriver i just citerade text?
Hälsningar
Åke
 
Toppen