• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lägesrapport Fiat ducato 160

F

F.d. 12360

Guest
Hej igen

Efter 700 mil upp från Espana, på riksvägar genom Frankrike, hemska autobahn samt Norge bl.a trollstigen neröver geiranger (vi mötte nog Norges samlade turistbussar :twitcy: ) har denna underbara motor snitt på 1,01 l diesel. Rätt så bra då farten på autobahn låg på mellan 120-130 km/t.(erkänner att jag låg och slippade lite bakom snabba långtradare)

Just farten 70 km/ verkar de svagare motorerna ha svårt för. Inga problem 5.an funkar perfekt.

På det hela taget en trevlig motor, kan varmt rekommenderas.

En upptäckt tack vare gps är att fartmätaren visar ca 8 km/t för LITE.

En fortsatt trevlig sommar. Första dagen utan regn efter 29 dagar i skandinavien. VIVA ESPANA.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.601
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Lägesrapport Fiat ducato 160

Förmodar du menar att hastighetsmätaren visar för mycket, dvs att när visare står på 90km/tim så kör du enligt GPS:en i 82km/tim.

Det är ytterst sällan tvärtom.

Vägverket har börjat inse att det är en olycksrisk att mätarna i många bilar visar 5 - 10 km/tim för fort. Detta gör att många, som inte vet att mätaren visar fel och är noga med att hålla hastighetsgränserna, tvingar därigenom andra bilister till onödiga omkörningar.
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Lägesrapport Fiat ducato 160

Självklart har du rätt, mitt fel:D
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Lägesrapport Fiat ducato 160

Kan mina tankar överensstämma med verkligheten?
Tankarna är, att om hastighetsmätaren visar för mycket då bör vägmätaren också visa för mycket och man bör ta detta med i beräkningen när man räknar ut drivmedelsförbrukningen – om nu inte gps-manickens vägmätare används i uträkningen.

Hälsningar från farbror Claes.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Lägesrapport Fiat ducato 160

När terrängen är starkt kuperad så visar min GPS alldeles för lite. Den verkar inte ta hänsyn till berg och dalar eftersom den mäter som på en kartbok. En Garmin nuvi 660
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.601
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Lägesrapport Fiat ducato 160

Det ligger i GPS:ens system att vid kurviga och/eller branta vägar blir förflyttning mellan två punkter skenbart kortare. Det är den sträckan GPS:en mäter. Det är endast på rak och plan väg som GPS:en visar exakt hastighet och avstånd.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lägesrapport Fiat ducato 160

Om man har en fastmonterad GPS som är ansluten med hastighetsmätarimpuls så elimineras felvisningen på GPS:n.
Men som det skrivits tidigare så blir det lite fel på hastigheten på alla handburna GPS:er som mäter på platt karta.
 
Toppen