• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckindikator

F

F.d. 30486

Guest
Hej på er, har ni alla läckindikator till era gasolflaskor?
Jag ska hämta ut min husbil från husbilhandlaren nästa vecka.
Gasolflaskorna kommer att vara provtryckta/täthetstestade.
Dock är ingen läckindikator monterad, vilket jag har förstått ska vara bra att ha.

Citerar vad försäljaren sa: "Det sitter sällan läckindikatorer i husbilar. Det finns säkerhetsventiler i systemet som anses vara fullt dugliga. Det går dock att montera i en indikator. Det kostar 1500 kr."

Vad säger ni om detta? Jag tycker det låter dyrt.
Är det riskfullt eller svårt att köpa och sätta i själv?

När ni läser detta ska ni ta hänsyn till att jag är HELT NY på detta område!!!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Läckindikator

Vi har ingen läckindikator. En sådan kräver att du kikar in i gasolkofferten och kontrollerar eventuellt läckage. Du kan lika gärna spraya en såplösning på kopplingarna i kofferten. Därifrån skall det vara hela rör till förbrukarna så kommer du åt anslutningarna där så kan du spraya där också. Bubblar det inte så är det tätt. Kommer du inte åt en koppling så återstår att lukta om det luktar gasol som ju har en mycket speciell lukt från ett tillsatt luktämne.

Att montera en läckindikator själv r egentligen inte så svårt men det kan bero lite på hur det ser ut i just din gasolkoffert. Är det trångt och "dumma" rördragningar kan det bli lite besvärligare. Viktigt att efteråt spraya med såplösning på anslutningar mellan flaskorna och läckindikatorn eftersom denna bara kan påvisa eventuellt läckage efter indikatorn.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läckindikator

En slik indikator kan lett gi en falsk trygghet, har sett noen slike montert på rørsystemet slik at det eneste de kan påvise er om det er en lekke i rør og rørkoblinger. Det er slanger og beveglige koplinger som er største risiko for lekke :rolleyes:
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Läckindikator

Har läckindikator och tycker att det är en jättebra säkerhetsgrej, alla ev läckor som finns ifrån gasolkofferten och in i bilen syns direkt, skulle det läcka något i kofferten som är sluten dränerad i botten och inte lika farligt.

Tycker därimot att provtryckningen som bilprovningen gör en gång om året om man så önskar ger en mycket mer falskare säkerhet

Provtryckningen sker med ordinarie tryck precis som med en läckindikator som du kan kolla precis när du vill

En riktig tryckning bör ske med ett visst övertryck om den ska vara förebyggande
 
F

F.d. 30486

Guest
Sv: Läckindikator

Vi har ingen läckindikator. En sådan kräver att du kikar in i gasolkofferten och kontrollerar eventuellt läckage. Du kan lika gärna spraya en såplösning på kopplingarna i kofferten. Därifrån skall det vara hela rör till förbrukarna så kommer du åt anslutningarna där så kan du spraya där också. Bubblar det inte så är det tätt. Kommer du inte åt en koppling så återstår att lukta om det luktar gasol som ju har en mycket speciell lukt från ett tillsatt luktämne.

Att montera en läckindikator själv r egentligen inte så svårt men det kan bero lite på hur det ser ut i just din gasolkoffert. Är det trångt och "dumma" rördragningar kan det bli lite besvärligare. Viktigt att efteråt spraya med såplösning på anslutningar mellan flaskorna och läckindikatorn eftersom denna bara kan påvisa eventuellt läckage efter indikatorn.

Ok tackar! Men vad finns det för risker med att installera en läckindikator själv?
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
468
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Läckindikator

Det bli ju samma som att anslut gasolflaskan.
Du kan ju sen kolla genom att skruva på gasen sen stänga gasen och se
Om mätaren sjunker.Då testar du hela system från flaskan om det läcker.
Kranarna inne i bodelen skall vara på också.

:)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Läckindikator

Mitt råd är at strunta i att montera en sak till som kan skapa läckage.

Gör en provtryckning varje år hos ett proffs. De vet vid vilket tryck det skall testas och hur länge man skall vänta för att få rätt på de små läckagen. Passa även på att kolla på datumstämpeln på slangarna o byt gummipackning vid tuben. Även regulatorn har en begränsad livslängd.
 
Toppen