• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Läcker sot/olja (bild)

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
171
Kommun
Haninge
Hej,

Jag har märkt att det läcker ut svart sot eller olja vid ett område. Det är över hela området & svårt att se varifrån men misstänker där jag antingen markerat rött, gult eller blått på denna bild 20210927-120742.

På denna bild ser man hur det ser ut underifrån. 20210927-120458. Där jag markerat med blått är det också svart sot/olja vilket är undersidan av delen som dieselspridarna sitter i. Högst upp på motorn. Där spridarna sitter, på ovansidan, är det också lite runtomkring men vet ej ifall det beror på att någon hällt olja lite utanför tidigare då man fyller på bredvid.

Bilen drar väldigt lite olja så det tycks inte vara något sådant läckage. Det är inte heller kylarvätska. Bilen går normalt förutom att när jag startar vid kallstart så låter det som att bilen andas upp & ner i ca 1 minut på tomgången. Varvtalet är dock detsamma. När jag låter bilen vara igång i en minut eller kör i 30 sek så försvinner det. Typiskt för någon typ av vakumläcka som jag förstått det. Här är en video på hur det låter WhatsApp Video 2021-04-16 at 20.46.53.mp4

Det jag undrar över är hur man ska kunna ta reda på varifrån det läcker... Kan en mekaniker testtrycka eller dylikt?

Mvh
Jonathan
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Troligtvis något som har med EGR-systemet att göra, återcirkulering av avgaserna till insuget, brukar bli sot å olja i dom delarna med tiden och ev. kan kanalen pluggas av det, är även en ventil från avgasen och ett spjäll i insuget som sköter om fördelningen avgaser/insugsluft. Du får ta det med nån som är hemma på Ford-motorn.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
171
Kommun
Haninge
Troligtvis något som har med EGR-systemet att göra, återcirkulering av avgaserna till insuget, brukar bli sot å olja i dom delarna med tiden och ev. kan kanalen pluggas av det, är även en ventil från avgasen och ett spjäll i insuget som sköter om fördelningen avgaser/insugsluft. Du får ta det med nån som är hemma på Ford-motorn.
Tack för svaret.

Ja, jag hoppas det inte är EGR-systemet. En bult är nämligen fastrostad och de två resterande bultarnas gängor dåliga så jag fick använda koppartråd, loctite & lite kemisk metall. Varför jag varit där och skruvat är för att jag satt dit en s.k ''EGR blanking plate'' med ett litet hål i så att varningslampa ej kommer på. Bilen blev lite piggare och framförallt så minskade hackandet rejält. Hackandet syftar på att när jag släppte gasen snabbt från framförallt ettan så hackade bilen till. Märkligt nog så var nog detta påverkat av EGR ventilen.

Men, ljudet som jag syftar på var både innan och efter jag hade dit blank-plattan. Kanske en platta utan hål hade löst det om det beror på EGR-ventilen men vill ej skruva där nu.

Här är en video på hur det låter. WhatsApp Video 2021-04-16 at 20.46.53.mp4

Mvh
Jonathan
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för svaret.

Ja, jag hoppas det inte är EGR-systemet. En bult är nämligen fastrostad och de två resterande bultarnas gängor dåliga så jag fick använda koppartråd, loctite & lite kemisk metall. Varför jag varit där och skruvat är för att jag satt dit en s.k ''EGR blanking plate'' med ett litet hål i så att varningslampa ej kommer på. Bilen blev lite piggare och framförallt så minskade hackandet rejält. Hackandet syftar på att när jag släppte gasen snabbt från framförallt ettan så hackade bilen till. Märkligt nog så var nog detta påverkat av EGR ventilen.

Men, ljudet som jag syftar på var både innan och efter jag hade dit blank-plattan. Kanske en platta utan hål hade löst det om det beror på EGR-ventilen men vill ej skruva där nu.

Här är en video på hur det låter. WhatsApp Video 2021-04-16 at 20.46.53.mp4

Mvh
Jonathan
Hur ser det ut i avgasröret,har du samma sot/olja i hela avgassystemet så kan det vara EGRventilen, jag vet dock inte hur just din motor fungerar.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Ett vanligt fel på Fiat 2.3 brukar vara insugets spjällhus när motorn går konstigt på tomgång och smårycker lite vid acceleration, Fordmotorn har säkert ett liknande spjäll på insuget som även är kopplat till EGR-systemet, titta pådet, spjällen sotar igen eller slits med tiden så de börjar krångla.
Byte mitt spjäll på 2.3 motorn i somras då jag fick felkod samt ovanstående symptomer .
Så här ser det ut på Fiat 2.3 motorn.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
171
Kommun
Haninge
Ett vanligt fel på Fiat 2.3 brukar vara insugets spjällhus när motorn går konstigt på tomgång och smårycker lite vid acceleration, Fordmotorn har säkert ett liknande spjäll på insuget som även är kopplat till EGR-systemet, titta pådet, spjällen sotar igen eller slits med tiden så de börjar krångla.
Byte mitt spjäll på 2.3 motorn i somras då jag fick felkod samt ovanstående symptomer .
Så här ser det ut på Fiat 2.3 motorn.
Hej,

Tack för svar. Vet ej ifall min motor has en gasspjäll. Enligt en person på ett utländskt forum som jag skrev med uttryckte han sig så här:

''The EGR valve controls the amount of exhaust gas flowing (recirculating) from the exhaust manifold to the inlet manifold. On the 2.2 engine this valve contains an electronically controlled servomotor and gear train to control the internal flap. Fiat describe it as a solenoid valve, but strictly speaking it is not - maybe a translation error ?

Some diesel engines such as the Fiat 2.3 and 3.0 also have a Throttle Body (TB) valve to assist the EGR process, but the 2.2 engine does not use one. Unlike petrol (gasoline) engines, basic diesel engines do not need a TB to function. It is a refinement introduced as part of emissions control. Sometimes the TB is referred to as the EGR valve, this is not strictly correct and causes confusion with the "real" EGR valve.''

Men, ja, kanske det beror på att systemet är lite igensotat eller vakumläcka någonstans. Får nog helt enkelt låta en mekaniker kika på det vid tillfälle men eftersom det försvinner ganska snabbt efter start och varvantalet är stilla så är det väl kanske ingen större grej.

Mvh
Jonathan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
171
Kommun
Haninge
Jag har läst lite om att folk ibland varvar ur sina motorer ibland... Kör på höga varv på 4an istället för att växla till femman i någon minut ibland eller dylikt. Eller varva högt på tomgång. Att detta eventuellt, men det är oklart, kan ta bort sotbeläggningar. Några åsikter/erfarenheter kring detta?

Mvh
Jonathan
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.207
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
En liten historia utifrån från mitt eget livsperspektiv;
jag skulle besiktiga en Golf diesel för många år sedan och körde de fattiga milen till bilprovningen,
tog det också kanske lite extra lugnt och försiktigt för att vara snäll mot bilen inför besöket.

Allt var okej vid besiktningen ända fram tills man slutligen mätte upp alldeles för höga avgasvärden...
Nu var besiktningsmannen en hygglig och medmänsklig person, förslog att jag skulle ta en liten tur med bilen
och varva ut ordentligt på växlarna, så skulle han göra en ny mätning om jag kom tillbaka snarast möjligt.
Jag vet, det låter otroligt... att på bilprovningen få ett sådant erbjudande?

Jag accepterade tacksamt förslaget och drog snabbt ut på intilliggande motorväg, varvade ur rejält på växlarna
och återvände efter en kort stund till anläggningen.
Vi mätte avgasvärdena och denna gång visade nu mätningen på ett helt okej resultat (!)
Godkänt...

Så visst, jag är utav den uppfattningen, att det verkar vara positivt att emellanåt varva ur motorn rejält på växlarna.
Däremellan kan man fortsätta med ecodrive och ha ägg under pedalerna, men är omständigheterna tillåtande,
så blir det ibland (och med ett leende på läpparna) en rejäl avsotning med Volvon och automatlådan i sportläget,
trots att hustrun bredvid protesterar både vilt och högljutt. ;)

I husbilen glider man ju ofta fram i sakta mak utan stress och då faller man nog lätt in i ett mönster med att växla upp
lite för tidigt. Fiats motor svarar ju också lätt med ett bra vridmoment på runt 1200 varv.
Men med tanke på ovanstående och dessutom att avgasreningen ska fungera vettigt,
bör man varva ur rejält på växlarna emellanåt och köra sas lite "aktivt" för att minska sotbildningen.
Det är iallafall min egen högst personliga uppfattning.

Jag minns dåtidens lastbilsmotorer, som man var tvungen att varva upp till 2200 varv och snabbt peta i nästa växel,
som då mötte på runt 1500 varv, allt för att kunna utnyttja motorns maximala vridmoment, speciellt viktigt i backarna.
I backspegeln såg man den svarta dieselröken bolma ut från avgasröret, ackompanjerat av ett kraftigt mullrande ljud.
Det var en liten nostalgisk bild, som dök upp i mitt inre... som ett motsatsförhållande till dagens körstil,
där man växlar upp redan vid 1200 varv och då med ett redan uppnått maximalt vridmoment.
Utveckling, heter det visst. :msn_wink:
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
171
Kommun
Haninge
En liten historia utifrån från mitt eget livsperspektiv;
jag skulle besiktiga en Golf diesel för många år sedan och körde de fattiga milen till bilprovningen,
tog det också kanske lite extra lugnt och försiktigt för att vara snäll mot bilen inför besöket.

Allt var okej vid besiktningen ända fram tills man slutligen mätte upp alldeles för höga avgasvärden...
Nu var besiktningsmannen en hygglig och medmänsklig person, förslog att jag skulle ta en liten tur med bilen
och varva ut ordentligt på växlarna, så skulle han göra en ny mätning om jag kom tillbaka snarast möjligt.
Jag vet, det låter otroligt... att på bilprovningen få ett sådant erbjudande?

Jag accepterade tacksamt förslaget och drog snabbt ut på intilliggande motorväg, varvade ur rejält på växlarna
och återvände efter en kort stund till anläggningen.
Vi mätte avgasvärdena och denna gång visade nu mätningen på ett helt okej resultat (!)
Godkänt...

Så visst, jag är utav den uppfattningen, att det verkar vara positivt att emellanåt varva ur motorn rejält på växlarna.
Däremellan kan man fortsätta med ecodrive och ha ägg under pedalerna, men är omständigheterna tillåtande,
så blir det ibland (och med ett leende på läpparna) en rejäl avsotning med Volvon och automatlådan i sportläget,
trots att hustrun bredvid protesterar både vilt och högljutt. ;)

I husbilen glider man ju ofta fram i sakta mak utan stress och då faller man nog lätt in i ett mönster med att växla upp
lite för tidigt. Fiats motor svarar ju också lätt med ett bra vridmoment på runt 1200 varv.
Men med tanke på ovanstående och dessutom att avgasreningen ska fungera vettigt,
bör man varva ur rejält på växlarna emellanåt och köra sas lite "aktivt" för att minska sotbildningen.
Det är iallafall min egen högst personliga uppfattning.

Jag minns dåtidens lastbilsmotorer, som man var tvungen att varva upp till 2200 varv och snabbt peta i nästa växel,
som då mötte på runt 1500 varv, allt för att kunna utnyttja motorns maximala vridmoment, speciellt viktigt i backarna.
I backspegeln såg man den svarta dieselröken bolma ut från avgasröret, ackompanjerat av ett kraftigt mullrande ljud.
Det var en liten nostalgisk bild, som dök upp i mitt inre... som ett motsatsförhållande till dagens körstil,
där man växlar upp redan vid 1200 varv och då med ett redan uppnått maximalt vridmoment.
Utveckling, heter det visst. :msn_wink:
Ok :).

Tack för tipset.

Mvh
Jonathan
 
Toppen