• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Läcker kylarvätska

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej.

Min husbil läcker kylarvätska. Får fylla på ungefär en gång varannan vecka så det håller sig mellan minimum och maximum sträcket.

Till början såg jag att det droppade vid slangarna, då drog jag åt och hoppades problemet var löst. Problemet fortsatt dock och tycks vara när jag kör bilen som det läcker. Jag har sett någon droppe hänga från radiatorn så eventuellt kommer läckan därifrån.

Jag har försökt läsa runt lite på internet men läst olika och min fråga gäller ifall det är riskfritt att köra och fylla på så att det aldrig hamnar under minimumstrecket? Eller finns det risker med detta, på vilket sätt i så fall? Jag har tyvär ej möjlighet att byta ut radiatorn just nu. Temperaturmätaren överstiger aldrig mittenstrecket.

Sedan finns det ju s.k kylartätningsmedel... Dessa har jag läst ska lösa problemet men att en risk finns för att det skapar nya problem istället, ''gör det på en bil du ej bryr dig om'' och liknande har jag läst. Å andra sidan har jag läst att de dyrare produkterna ej täpper till. Denna mekaniker tycks vara nöjd med Bar's stop leak
Om det är riskabelt med sådana produkter och OK att bara fylla på då & då så föredrar jag ju det senare.

Mvh
Jonathan.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag tittade på kylaren idag, en DUCATO 2.5 TDI från 1996.
Det är en aluminiumkylare, med plastgavlar. Något jag minns från en annan bil.
Och som började läcka, plastgavlarna tätar mot cellpaket av Al med packningar som verkar ge upp.
Får väl krypa under och se om det svettas ut kylvätska någonstans.
På tiden med mässingskylare kunde man få den renoverad, man lödde om mässingsgavlarna mot ett nytt cellpaket.
Men nu gäller nog bara en ny av samma storlek.
Ser inte alltför svårt att byta den.
Kanske går att ta den uppåt? Någon som har bytt och har tips om väg ur bilen?

Roy
 

Emppu

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Olofström
HBK-Nr
3702
Medlemskap
2024
Jasså...

Hur mycket läkte det under tiden du körde i 2 år då? Hur ofta/mycket fick du fylla på?

Jag drog åt en slang och därefter tycks det läcka mycket mindre, men fortfarande läka från kylaren. Så jag får se ifall jag kör vidare så ett tag innan jag köper ny kylare beroende på hur mycket det fortsätter att läka. Får se när jag kört lite till.
Sammanlagt har jag fyllt på 3-4L. Det försvann lite i början och ökade med tiden. Senaste tid fick fylla varje vecka. Upptäckte läckan när bilen stod på garageuppfarten över en vecka, blev liten pöl under. Kolla mellan IC och kylare på förarsida.
Du kan nog köra vidare tills det börjar dropp.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sammanlagt har jag fyllt på 3-4L. Det försvann lite i början och ökade med tiden. Senaste tid fick fylla varje vecka. Upptäckte läckan när bilen stod på garageuppfarten över en vecka, blev liten pöl under. Kolla mellan IC och kylare på förarsida.
Du kan nog köra vidare tills det börjar dropp.
Jag har också fått byta kylare för ett par år sedan då jag upptäckte några droppar under bilen, vänster fram.
Körde därefter inte en meter förrän kylaren byttes då glykol är mycket miljöfarligt, och framförallt livsfarligt för djur då de gärna slickar på det eftersom det är sött.

 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Sammanlagt har jag fyllt på 3-4L. Det försvann lite i början och ökade med tiden. Senaste tid fick fylla varje vecka. Upptäckte läckan när bilen stod på garageuppfarten över en vecka, blev liten pöl under. Kolla mellan IC och kylare på förarsida.
Du kan nog köra vidare tills det börjar dropp.
Tack för svaret.

Hur mycket fick du betala för byte av kylare? (Arbete + del om du inte utförde jobbet själv).

Mvh
Jonathan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Jag har också fått byta kylare för ett par år sedan då jag upptäckte några droppar under bilen, vänster fram.
Körde därefter inte en meter förrän kylaren byttes då glykol är mycket miljöfarligt, och framförallt livsfarligt för djur då de gärna slickar på det eftersom det är sött.

Hej,

...Jasså. Tack för svaret.

Mvh
Jonathan
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Bar Leaks har jag personligen mycket god erfarenhet av. På rekommendation av en bilmekaniker använde jag det i en Passat som läckte kylarvatten efter att gått i kok så det måste varit frågan om otäthet i någon kanal i topplocket. Hur som helst så höll det tätt i 2 år och 3-4000 mil då bilen såldes.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Hej,

...Jasså. Tack för svaret.

Mvh
Jonathan
Visst är glykol giftigt men samtidigt är det vattenlösligt och ursprungligen en sockerart (Det är ju lite kletigt) så jag tycker inte man bör vara så rädd eller skamsen för eventuellt läckage. Då är exempelvis olja betydligt värre!
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Visst är glykol giftigt men samtidigt är det vattenlösligt och ursprungligen en sockerart (Det är ju lite kletigt) så jag tycker inte man bör vara så rädd eller skamsen för eventuellt läckage. Då är exempelvis olja betydligt värre!
Så länge man inte har en hund som går lös och slickar i sig det så funkar det väl att inte bry sig om det.
 

klas Andersson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024
Dagens bilar harVatten kylda EGR ventil och blir det lekage i den då går glyckol vattnet i förbränningen och det kommer inte ut något som man ser det hände på en ford Transit års 17 men alla nya har vatten kylda ventiler
 
Toppen