• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande Truma Combi 6E

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
I helgen monterade jag ur pannan, en Truma Combi 6E, i bilen. Den har börjat läcka lite. Det har antagligen inte pågått så länge men förvärrats. Jag upptäckte det förra helgen vi var ute genom att det kom en liten rännil ut från väggen mellan garaget, där pannan finns, och toaletten.

När jag plockat ut pannan syns det inte mycket, förutom allt damm som varit omöjligt att städa bort i det trånga utrymmet. Själva pannan har ett hölje i pappliknande material och detta är vattenskadat på den nedre delen. När jag blottlägger innanmätet så syns det att aluminiumkanten som ansluter mot den rostfria vattenbehållaren har ärgat lite. Det går dock inte att avgöra var själva läckan är. Jag tror därför att läckaget pågått en tid men varit så litet att det vatten som kommit ut har avdunstat ganska snabbt på grund av värmen från pannan. Vi har den alltid igång, åtminstone med varmvatten, när vi är ute. När den står hemma är vattenpumpen avstängd och oftast kommer jag ihåg att öppna kranen för att lätta på vattentrycket i systemet.

När jag talade med Alde så säger servicekillen där att detta är ett mycket ovanligt fel och kanske kan bero på en svets som inte blivit perfekt i kombination med lågt Ph-värde på vattnet. Han frågade om vi varit i Spanien med bilen vilket vi inte varit. De skulle tydligen ha vatten som angriper den rostfria plåten eller svetsfogarna.

Någon som råkat ut för liknande?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Läckande Truma Combi 6E

Det är inte så att det är avluftningsventilen som läckt??? Och att dess slang hoppat av eller läcker??
Att avluftningsventilen läcker är inte helt ovanligt.
//W
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Läckande Truma Combi 6E

Det var vad jag hade hoppats på. En läckande slanganslutning hade varit lätt att åtgärda.

När skalet runt tanken och plastkåpan över in/utloppsändan togs bort såg det ut så här:

20120911-001.jpg


Här syns det tydligt hur aluminiumet har ärgat efter att ha varit utsatt för fukt, kanske i kombination med värme:

20120911-002.jpg

20120911-003.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Läckande Truma Combi 6E

Jodå, de täcker kostnader för skador som uppkommer av läckande vatten, alltså skador på golv, väggar och inredning. Däremot inte på själva orsaken till en sådan skada, i detta fall pannan. Eftersom inget blivit skadat av vattnet (förutom ärget på pannan) så finns det inget att hämta där.

I morgon skall jag lämna in den och se om det går att laga den.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Läckande Truma Combi 6E

Nu har vi varmvatten och värme i bilen igen! :)

Jag ringde lite i tisdags, först till en större husbil/husvagnsservice utanför Malmö men där var det fullbokat fram till mitten av november. Sedan ringde jag Tomelilla Husvagnar i Tomelilla. "Kom hit med den så får vi titta på den och se vad vi kan göra" var svaret jag fick i telefon. Igår slutade jag tidigt och lämnade pannan på eftermiddagen. När jag kom hem ringde de och sa att jag kunde hämta en panna på torsdag, idag alltså.

Nu har jag hämtat en fabriksrenoverad utbytespanna som nu är monterad och provkörd. Tände på första försöket!

Priset blev 2800:- vilket jag tycker var överkomligt med tanke på vad en ny kostar och att jag nu fått en med nya kretskort. Den gamla hade en äldre variant på kretskort som egentligen skulle ha bytts ut. Kan kanske stämma för det har skrivits om felaktiga kretskort på denna panna i samband med att den lanserades.

En eloge till Tomelilla Husvagnar och serviceteknikern Micke för en utomordentligt bra service!
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Läckande Truma Combi 6E

Bra då vet jag, misstänker nämligen att jag har läckage även på min Truma Combi 6E, ska in på Engströms 14 augusti så får vi se vad dom kommer framtill.
 
Toppen