• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckande toa behållare

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
Hej! Min toa behållare läcker vid "slitsluckan" där toa stolen ansluts. Detta märk endast när man tar ut den och ska gå och tömma den, då droppar det ut från "slitsluckan" och ner på marken. Inte så kul med en rand efter sig när man går till tömnings stationen.
Det finns en gummipackning som ska täta mot "slitsluckan" jag antar att det är där problemet är. Går denna att byta och hur gör man för att få av den? eller finns det något annat man kan göra. Behållaren är bara ett år gammal så gummipackningen borde vara ok.
Någon som har något tips?
//nilhen

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Läckande toa behållare

Jag hade liknande problem. Jag orkade inte byta packning. Utan jag passade på och byta hela ringen med flottör och allt. Kostade ca: 550 kr. Nu renoverar jag den gamla med ny packning så har jag en i reserv.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Nu vet jag inte vilken behållare du ha. Vår gjorde likadant så jag bytte ut packningen som ligger under slitsen. Ett enkelt jobb och packningen kostade runt 100kr.

/R

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Det bildas kalk både i packningen och på "locket" som stänger för behållaren. Skrapar man bort det blir det tätt igen.
Libom

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Vår behållare läckte också när man tog ut den och gick iväg för att tömma. Det visade sig att det var en liten pappersrest i tätningsspåret när jag gjorde rent spåret. Nu är det tätt!
//Åke

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Om du har en Thetford toa, så har du 3 års garanti. Kolla i luckan där du har själva tanken, där sitter en liten etikett med serienr skriv av det & ring Thetford, detta hände på min bil & på rekommendation av Codat som jag handlat av kontaktade jag dom direkt. Packning & lock Kom med posten dagen efter.

//Tommy

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Om du har en Thetford toa, så har du 3 års garanti. Kolla i luckan där du har själva tanken, där sitter en liten etikett med serienr skriv av det & ring Thetford, detta hände på min bil & på rekommendation av Codat som jag handlat av kontaktade jag dom direkt. Packning & lock Kom med posten dagen efter.

//Tommy

Hej! Det är mycket riktigt en Thetford toa jag har.
Du kommer inte ihåg vart du ringde då? Har letat på nätet och kan endast hitta återförsäljare till Thetford och det är de "vanliga" husbilsförsäljarna.
//nilhen

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Sökte på Hitta.se och fick fram
Tel 031-3363580 i Mölnlycke

Hoppas att det går vägen, men då jag ringde ville de bara ha något av numren som stod på etiketten (vet inte vilket) men det var för att kunna få reda på när den var tillverkad.

//Tommy

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Måste berömma detta forum, ställer en fråga om ett toa problem och 4minuter senare har jag första svaret, OTROLIGT.
Tack alla och
tack Tommy-59 för tel.nummer jag ska ringa dem.
//nilhen

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Att det rinner lite vatten beror oftast på att det ligger spolvatten kvar på bladet.
Öppna och stäng bladet innan du tar ut kassetten så inget vatten ligger kvar. Då blir det oftast "torr" promenad.

Men självklart ställer kalket till det...

/Brogu

Toppen