• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckande takfönster

F

F.d. 19048

Guest
Hej. Ny på forumet, vi har en Knaus Sun Ti med stort takfönster ovanför förardelen. Senast vi var ut med bilen märkte jag att det läckte in vatten någonstans runt takfönstret när det regnade och stormade. Någon som vet, måste man ta loss fönstret helt för att täta läckan, allting är ju så förb. inkapslat från insidan. Finns det någon risk för fuktskador i tak och väggar. Har försökt mäta med fuktmätaren och den ger inget utslag.

F

F.d. 9667

Guest
Sv: Läckande takfönster

Hej !
Efter att på 80-talet haft 2st läckande Cabby-husvagnar kan jag rekomendera dig att kontakta varkstad som kan hjälpa dig.Får du in vatten i bilens ev. träkonstruktion så kommer den att ruttna då vattnet kommer in men inte ut och kostnaden för reparation kommer att bli mycket hög.
Lycka till!
LASSE

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Det finns två sätt som ett fast installerat takfönster läcker på.
Antingen mellan karossen och gummilisten eller bara mellan glaset och gummilisten. Kolla var det kommer vatten. Kommer det mellan glaset och listen då är det inte så allvarligt men kommer det mellan kaross och listen så är risken stor att vattnet går ini regelverket. Du skall givetvis åka till en glasmästare och be han täta i bägge fallen. Har det kommit i regelverket då borde rutan tas ut och kolla hur mycket som hänt och i det fallet måste det torka ut ordentligt.

F

F.d. 19048

Guest

Hej, tack för svaren, får kolla lite noggrannare imorgon men det måste väl nog finnas någon mer tätning längre in under glaset än gummilisten som är längst ut vid ytterkanten av glaset för den tycker jag inte kan täta ordentligt. Bilen är årsm. 2005. så det borde ju inte få läcka in vatten än men det är väl som med alla andra takfönster de är endast vackra att titta på och förr eller senare börjar dom läcka.

F

F.d. 940

Guest

Enligt uppgifter jag fått så är rutan limmad direkt mot karossen,gummilisten ligger bara
utvändigt.
Tidigare ägare till en Knaus SanTi 650MF 2005.
Arne HBK13

F

F.d. 19048

Guest

Hej, Det går ju förstås att ta bort den yttre gummilisten runt fönstret och spruta Sikaflex eller någon annan bra tätningsmassa runt hela fönstret, det kommer ändå vatten förbi den yttre gummilisten. Problemet är kanske att få det att se snyggt ut. Vad tror ni om mina funderingar. Jag tror inte att fukt har trängt in i karossen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Bruk en butylgummi masse til dette, Bostik har en meget bra!
Denne typemasse forblir elastisk og kleber meget bra.
Legg på maskering langs gummilisten før du starter på jobben slik at du enkelt kan rydde opp i det søl som helt sikkert kommer.
Butyl som presses ut igjen kan enkelt rulles opp på en pinne, det er viktigst å fylle under kanten på fønsteret og under gummilisten. Selvfølgelig må en tørke ut fukt og skitt fra fugen før en begynner å legge inn tetningsmassen.

En sparer seg selv for mye arbeid om en benytter den blå maskeringstapen, denne kan sitte på i flere dager mens den hvite bør fjernes i løpet av ett døgn om en vil slippe å fjerne limrester

F

F.d. 19048

Guest

Tack för det Knut, jo det är ungefär så jag tänkt utföra jobbet. Bilen står nu i varmgarage (ca+5grader) inför vintern så det finns gott om tid att jobba met detta. Det blir först och främst att ta loss den gamla gummilisten och putsa lite och kolla att all eventuell fukt torkat ut, vilken färg på fogmassan syns mindre vit el svart.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Butylgummi er oftest svart, og det passer bra sammen med en gummilist.
Trikset er å få så lite som mulig synlig av tetningsmassen.

F

F.d. 19048

Guest

Hej. Började titta på fönsterlisten idag och konstaterade att någon gummilist är ju inte den yttersta listen och tydligen är det inte meningen heller att den ska vara helt tät eftersom det finns en öppning i främre kanten både på vä o hö sidan, antagligen för att ev. fukt ska rinna ut. Hade tänkt ta bort hela listen runt fönstret och ersätta med butylgummit så det blir helt tätt, men nu när jag såg öppningarna blev jag lite osäker om det är så bra att täcka igen helt och hållet. Laddade upp en bild också, hoppas den syns.

Bilagor

• IMG_0254.jpg
    IMG_0254.jpg
    61,1 KB · Visningar: 43
F

F.d. 19048

Guest

Kondens tror jag inte det var, det var efter en regnig och stormig natt som vi åkte ut en sväng med bilen och efter ett tag rann det lite vatten utefter plastinredningen strax bakom framdörrarna. Mina tankar är att det under stormen samlats lite vatten ovanför plast inredningen i taket och sen när bilen kom i gungning rann vattnet ner längs sidorna för det slutade efter en liten stund fast det fortsatte att regna. Får ta och spruta vatten runt takfönstret när jag får loss listen och se om jag hittar någon läcka. Måste jag lämna öppet i framkanterna när jag sätter butylgummit eller kan jag göra helt tätt runt hela fönstret

B Bergman

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025

Kan det inte vara kondens,du säger att det rinner vatten från fönstret.
Vi råkade ut för samma, bilen hade stått still i några dagar det var kallt ute, vi hade värme i bilen, när vi skulle åka kom vatten först genon bakre takfönstret vi bromsade till för att undersöka och då kom vattnet från takfönstret fram.
Husbilsfirman undersökte problemet, lyfte av yttre taket och det visade sig att det fattades isolering och att det bildades kondens ( vatten ) som låg och skvalpade fram och tillbaks.
Husbilsfirman åtgärdade felet/felen utan kostnad för oss.
Bosse

B Bergman

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025

Kan det inte vara kondens,du säger att det rinner vatten från fönstret.
Vi råkade ut för samma, bilen hade stått still i några dagar det var kallt ute, vi hade värme i bilen, när vi skulle åka kom vatten först genon bakre takfönstret vi bromsade till för att undersöka och då kom vattnet från takfönstret fram.
Husbilsfirman undersökte problemet, lyfte av yttre taket och det visade sig att det fattades isolering och att det bildades kondens ( vatten ) som låg och skvalpade fram och tillbaks.
Husbilsfirman åtgärdade felet/felen utan kostnad för oss.
Bosse
Ser att det blev dubbelt, redigerare ta bort det ena.

Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Tack för den här tråden som gett mig anledning att kontrollera takfönstren. På min hb så har tätningen börjat spricka mellan takfönstret i plats och karosen. Vilken tätningsmassa ska jag använda, inget gummi finns
Lennart

F

F.d. 55567

Guest

När vi stod i kön till färjan kil-göteborg,
satt vi och spelade kort
Och hade takfönstret lite öppet
Rätt som det var så kom det en vindpust
och vips så låg tak fönstret på backen

Toppen