• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckande tak!

F

F.d. 5217

Guest
Vid ett kraftigt regn började plötsligt plasttaket läcka. Har någon ett tips hur man hittar en läcka, hittat ingen synlig anledning. Vattnet rinner längs väggen in i ett skåp och vidare ut längs innerväggen. Finns det något medel man mera generellt kan behandla skarvar och misstänkta genomföringar. Tips!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läckande tak!

Er det en Winnebago du har?

Problemet her er minst todelt - skarven mellom tak og vegg ligger nesten i flukt med vatnrenna. En må her gå over hele skarven og trykke til en finner steder som det pipler ut igjen litt vatn - her er det da nødvendig å rense sprikkan og legge inn ny tetningsmasse.

Det andre problemet er at vatn som kommer inn i mellomrommet mellom ytre og indre tak kan renne et godt stykke før det finner en vei ut . Så løsningen er å gå over alle skarver og limfuger, kan hjelpe om det er kort etter et regnvær - vatn kan da piple ut når en trykker på fugen like ved en skade.

Winnebago i Australia spesifiserer ettertetting av taket 2 ganger i året for A-Class bilene, men der er kombinasjonen sol, vind og kraftig regn noe ekstrem samtidig som bilene ofte kjøres på veier av Norrland kvalitet.

Er det glatt tak utvendig eller med gummibelegg? Ikke for det at det betyr mye, men skader kan være tyngre å se med gummibelegget.

T

Teddi

Guest

hej halmstad,,själv skall ja plasta hela taket på min bil,,en pensionär i kungsbacka som tar enstaka jobb då--då,,ja kan höra av mej när ja fått de gjort,,
han har tidigare plastat husbilstak med gott resultat,,många gånger räcker de ju att man kör under träd o grenar tar tag i tätning o lister,,

så de kommer att bli helt intakt,,skriv till mej om du vill,,så hör ja av mej,,ove,,

F

F.d. 5217

Guest

Tack för svaren, ska gå över skarvarna när det slutat regna. (bilen är en Monaco Windsor 1999). Plasta om blir nog svårt med alla prylar på taket.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Takk, fant en sprekk i en fuge under et slopanel - det var innsiden på ene festebraketten som var naglet til panelet og skrudd+limt til taket. Limet festet til gummibelegget på taket og skruene gikk rett gjennom det armerte plasttaket. Not funny måtte borre ut naglene - skru ut skruene og med en lang skarp kniv kutte forsiktig i limet så jeg ikke skadet gummibelegget. Etter det var fiksen enkel - sikaflex inn via skruehullet slik at det ble godt feste rundt hele skaden, sikaflex mellom braketten og gummien, ny skrue inn med en god dose sikaflex før braketten ble naglet fast på nytt.

Husker ikke om Monaco bruker å ha gummibelegg eller om det er glatt fiberglass tak. Glatt tak er enklere å fikse, men en må også se om det er haglskade - små stjerneformede sprekker som kan lekke.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har egentlig ikke bekymret meg om det her i Europa, i Australia kunne jeg bestille gjennom nærmeste Winnebago utsalg om jeg gjorde stor skade. Småskader kan en fikse ved å lime fast til glassfibertaket under.

Duken er der først og fremst for å dempe slaget mot taket når det er kraftig haglvær, redusere risikoen for varige skader på selve taket.

Har og sett en masse en kan sprøyte på som ser og fungerer omtrent som duken, har dette utenpå LPG tanken på min N+B Flair (installert av Wynen).

Et annet produkt beregnet på taket ble jeg tilbudt hos Frank GERARDY GmbH - Frank GERARDY GmbH | Dachbeschichtung Durabull, dette ble og sprøytet på taket og skulle dempe slaget så mye at tennisball store hagl ikke skulle lage varige skader. Dessverre for selgeren så var taket på min bil med i den store testen de viste til, som det eneste som ikke fikk skade uten beskyttelsen.

Toppen