• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckande kylvatten Frankia

F

F.d. 2144

Guest
Hallå alla...!

Blev igår ägare till en Fiat Frankia -90.

På hemresan efter inköp svängde vi in på macken för att tanka. Då då såg jag att det rann ngt under bilen. Öppnade motorhuven och till min förvåning så läckte det ut kylarvatten ur motorn. Nere på vä sida sitter det några remhjul. Bakom ett som är monterat på en axel som går in i motorn läckte det.

Nu undrar ju jag om detta är ngt som är ett vanligt problem på dessa bilar. Jag tror det är en packbox som behöver bytas. Och om så är fallet, är det en dyr/svår reparation. Ngt man kanske kan göra själv?

Bilen är som sagt en -90 som har gått 12 700 mil.

Tackar på förhand.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Läckande kylvatten Frankia

Det är säkert vattenpumpen som har givit upp, fixas lämpligen ihop med kamremsbyte! :wink:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Høres ut som vatnpumpen, enkelt å bytte hele pumpen. Vet ikke om det finnes rep sett til disse. Du må finne ut hvilken av flere mulige motorer som sitter i denne bilen for å få rett. Om du vil bytte selv så er det flere kilder til deler.

Montreal var raskere enn meg - og helt rett er det bil med kamrem bytt begge deler på en gang. Det er jobb for fagmann.

F

F.d. 2144

Guest

Det är säkert vattenpumpen som har givit upp, fixas lämpligen ihop med kamremsbyte! :wink:

Är det vattenpumpen som sitter precis under motorfästet?
Med den koniska remskivan. Det är iaf bakom den som det läcker ut. Den är väldigt "glappig".

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det stämmer, jag fick också byta den när jag precis hade köpt min bil, hade kört mindre än 100 mil?! Men förre ägaren hade varit så omtänksam att det låg en vattenpump i bilen?! :wideeyed:

Senast ändrad:
F

F.d. 2144

Guest

Det stämmer, jag fick också byta den när jag precis hade köpt min bil, hade kört mindre än 100 mil?! Men förre ägaren hade varit så omtänksam att det låg en vattenpump i bilen?! :wideeyed:

Har surfat runt en stund nu, men jag kan inte hitta ngn som säljer vattenpumpar till Ducato. Ska man söka på ngn annan modell kanske t.o.m ett annat märke. Har hört att J5 samt Cittran har samma vxlåda, då kanske dom har likadana vattenpumpar oxå.

Bytet av vattenpumpen, var det ngt du kunde göra själv?
Har kollat lite på det och det verkar som om man måste ta det underifrån, i värsta fall ner med motorn.
Om du gjorde det på verkstad, vad kostade det?

Tackar på förhand.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vilken motor har du? Ducato finns med många olika motorer. Min är en 2,5 TDi.
Jag bytte själv, går att göra med bilen på ett par pallbockar fram. Om man tar av höger framhjul kommer man åt. För att byta kamremmen måste du ta bort övre motorfästet som sitter under batteriet. Kamremmen går "runt" det. Glöm inte att byta spännrullarna också, annars är det nästan ingen ide' att byta alls. Om något händer med spännrullarna så hoppar remmen över, och du får ventilsallad. :cool:

F

F.d. 2144

Guest

Vilken motor har du? Ducato finns med många olika motorer. Min är en 2,5 TDi.
Jag bytte själv, går att göra med bilen på ett par pallbockar fram. Om man tar av höger framhjul kommer man åt. För att byta kamremmen måste du ta bort övre motorfästet som sitter under batteriet. Kamremmen går "runt" det. Glöm inte att byta spännrullarna också, annars är det nästan ingen ide' att byta alls. Om något händer med spännrullarna så hoppar remmen över, och du får ventilsallad. :cool:

En 2,5 D sitter i min. Verkar vara samma tillvägagångssätt jag får ta till. Blir en ny kamrem med rullar när man ändå håller på.
Nu kan jag iaf sova lite bättre i natt.
Jag tackar för snabba och bra svar.

Toppen