• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckande insprutningspump

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J5
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TD 95hk
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Swift
Husbilsmodell: Kontiki 640/6
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Motor
Har fått problem med min insprutningspump, som börjat lägga från en dosa med två slangar anslutna. Dosan sitter rakt under pumpen och kan nås underifrån. Någon som vet vart man hittar en manual på pumpen som är en Lucas CAV MAS 100. Läcker diesel från en plastplugg som går att skruva på mitt på dosan. Finns det någon som vet någon som är duktig på dessa pumpar, har delar eller tips om hur jag skall åtgärda felet.

Tack på förhand
Åke

Roland o Monica

HBK Medlem
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
375
Medlemskap
2025
Lucas klarar inte detta ring till H Nygrens Diesel Import AB iGustafs Dalarna 0243 240833 den heter rökbegränsare lätt att byta peta bort plastlocket isexnyckel räkna varvena när du tar bort den i med en ny lika många varv pris 08 1658kr lycka till

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
Vad jag fått veta nu är att det är en kallstartsventil. Kristianstads dieselservice har bra koll på Lucas dieselpumpar. Frågan är hur den sitter fast? Är det bara att lossa plasttappen som sitter i mitten och lossa en mutter. Vet att jag måste räkna varven på insexskruven när den skall lossas. Men håller den också hela membramhuset? Har tyvärr inget bra elschema på min swift. Vad söker du för fel på den?

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
Åke Nilsson skrev:
Vad jag fått veta nu är att det är en kallstartsventil. Kristianstads dieselservice har bra koll på Lucas dieselpumpar. Frågan är hur den sitter fast? Är det bara att lossa plasttappen som sitter i mitten och lossa en mutter. Vet att jag måste räkna varven på insexskruven när den skall lossas. Men håller den också hela membramhuset? Har tyvärr inget bra elschema på min swift. Vad söker du för fel på den?

En ny rökgasbegränsare senare så går den som en klocka igen. Beställde via matsrolands tips från Dalarna, fick den dagen efter, kostade 2200 kr. Fanns även lösa membram att köpa, men då var det pirat och de höll inte lika länge, enligt killen jag pratade med. Så det fick bli en ny istället.

Toppen