• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Läckande gråvattentank

Skalman46

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9530
Medlemskap
2026
Jag har en Kabe Travelmaster 2005. Gråvattentanken är isolerad och rymmer 100 l. Problemet är att den börjar läcka inne i isoleringslådan när den är drygt halvfull (tanken - inte jag). Någon som har haft samma problem eller vet om man kan laga en tank som är isolerad. Tacksam för tips.

Lennart

Sv: Läckande gråvattentank

Har Du kollat bottenpluggen ? Det samma hände mig, det började droppa från isoleringen och det visade sig att bottenpluggen behövdes skruvas till och så var problemet löst.

Det är inte så att det läcker i dom skruvarna som brukar fungera som nivågivare för på många är det ju bara en skruv med en sladd som leder ström när vattnet när skruven.

Tack för svaren. Nja, jag har två avtappningspluggar med genomgång i isoleringen. Dom är täta. Det läcker inte på översidan av tanken där rör och el går in. Det börjar dessutom bara läcka när tanken är fylld till ca 2 tredjedelar.

Jag misstänker en spricka eller en svetsfog. Tanken går att lyfta ner underifrån om man tar loss anslutningarna.
Så det jag undrar är i första hand om man kan lyfta ur tanken ur isoleringen eller om man måste byta tank...eller någon annan lösning...

Jag hade samma problem i vår förra HB,och jag chansade med flytande tätningsmedlel (Bars Leak ,tror jag det heter ) och det fungerade perfekt i minst ett år!
Ett enkelt alternativ till att montera ner tanken som i vårt fall var isolerad och uppvärmd.
Lasse W

Tillbaka
Toppen