• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Läckande fönster

Grosch

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Arvika
HBK-Nr
37526
Medlemskap
2024
Hej!
Har köpt en Fiat Adria 660 SL 2007 som vi nu har gjort våran fösta resa med. När det regnat under natten upptäckte vi att det var blött på insidan av fönstret och väggen. Tänkte kolla om fler varit ute för samma problem och hur ni löst problemet?
/ Bo
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.782
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har haft en Elnagh fra ny i 2011. Efter et par år var flere utætte ved overkanten. Alle vinduer blev taget ud for at blive isat med nyt butyl.
Jeg husker desværre ikke hvad det kostede
 

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
IMG_0602.jpegIMG_0602.jpegNär jag upptäckte vattendroppar på insidan så såg det ut så här vid listen när jag öppnade. Rengjorde och fettade in listerna. Satte upp listen på insidan med kilar så det torkade upp, ingen fukt sen dess men uppmärksamhet varje vår.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Som flera skrivet så är det sannolikt butylen (tätmedlet) som torkat. Hände på min bil efter 3 år men fönstret demonterades, tätades om och monterades igen på garantin. Tog nog ca 3 timmar för verkstan. Pratade med verkstadskillarna vid senaste täthetskontrollen och nu hade de fått täta om ett antal Carhago bilar då de lägger för tunt av tätningsmedel vid tillverkningen så inte bara problem för billigare bilar utan även för dyra.

Snabbfix för mig var silvertejp på övre delen av fönstret.
 

Grosch

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Arvika
HBK-Nr
37526
Medlemskap
2024
Som flera skrivet så är det sannolikt butylen (tätmedlet) som torkat. Hände på min bil efter 3 år men fönstret demonterades, tätades om och monterades igen på garantin. Tog nog ca 3 timmar för verkstan. Pratade med verkstadskillarna vid senaste täthetskontrollen och nu hade de fått täta om ett antal Carhago bilar då de lägger för tunt av tätningsmedel vid tillverkningen så inte bara problem för billigare bilar utan även för dyra.

Snabbfix för mig var silvertejp på övre delen av fönstret.
Nu är min en 07a och köpte den förra året, dessutom privat så någon garanti är ju inte aktuellt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som flera skrivet så är det sannolikt butylen (tätmedlet) som torkat. Hände på min bil efter 3 år men fönstret demonterades, tätades om och monterades igen på garantin. Tog nog ca 3 timmar för verkstan. Pratade med verkstadskillarna vid senaste täthetskontrollen och nu hade de fått täta om ett antal Carhago bilar då de lägger för tunt av tätningsmedel vid tillverkningen så inte bara problem för billigare bilar utan även för dyra.

Snabbfix för mig var silvertejp på övre delen av fönstret.
Jag håller fullständigt med om att om man lägger för lite tätmedel så kommer den att torka ut och det blir läckage...
Lägger man regält med tätmedel så håller det tät år efter år, och den torkar inte ut, men man måste också skruvar åt ordentligt så att luften inte kommer åt att torka ut tätmedlet...
 
Toppen