• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande diskho SMEV

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Vill bara vidareförmedla hur jag fick läckande diskho tät på en Hymer, kollade i hallen om nya Hymer HB hade samma typ av diskho avloppsbeslag SMEV. Jodå. Innan jag "kröp" till korset, limmade jag,,blev det tät. Jadå ett tag sedan läckte det vid middagstid. Insåg att jag var tvungen att jag rätt på hela kittet
Nu läcker i varjefall inte. Kittet kostade 572 kr hos Hymer Center. Det som jag saknade på gamla avloppsbeslaget är den vita packningen (pilen). Men att köpa endast packningen går ju inte

Bifogar partnummret (bilden) om någon hara samma problem, och vill beställa hela kittet

Jag hade läckande diskho där avloppsbeslaget är från SMEV. Jag limmade, jag skruvade..bara läckte, Insåg att enda lösningen vara köpa hela kitet (bilden). Tydlige har Hymer detta avloppsbeslag.

Förhoppningsvis hjälper mitt inlägg någon.

Kostade 572kr. bild1.jpgbild2.JPG
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Svårt att se på bilden då den inte går att förstora.
Saknas inte vattenlåset(?) /rensluckan på den vita delen?.
Den kanske inte behövs nu för tiden heller eftersom "proppen"
ändock sitter där i.

Jag har ingen sådan packning. jag har en bred packning på undersidan mot diskhon.
Den har inte haft läckage än.

Denna har jag men med raka anslutningar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har samma typ på min bil, än så länge fungerar det, men kvaliten är dålig ,på silen längst ned i bild flagar silverfärgen, Kama vill ha 410kr för enbart den delen,löjligt dyrt är bara förnamnet
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej den vita plastringen som är markerad skall klämmas över kanterna på den rostfria diskbänken.
Men kvaliteten på dessa ventiler är urkass, efter ett års användning flagnar ”kromet” med risk för att man skär sej vid diskning.
Satte dit en vinkelventil RSK 8572025 istället ock en böj på slangen som vattenlås. Har funkat perfekt nu i flera år.

Hälsningar Sanddammaren
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag får känslan av att satsen inte är original, utan en senare "piratdel".
Jag har liknande i min Hymer, men jag har renslock på mina vattenlås.
Samt de simpla ventilerna/silarna i krom har inga spår av flagning ännu, mina blir 18år i år.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Jag får känslan av att satsen inte är original, utan en senare "piratdel".
Jag har liknande i min Hymer, men jag har renslock på mina vattenlås.
Samt de simpla ventilerna/silarna i krom har inga spår av flagning ännu, mina blir 18år i år.
Hej! Tja original eller inte, jag köpte dom på Hymer i Örebro. Oxå renslock. Troligen sämre kvalitet numera. Kan tillägga att jag är nöjd med dom riktiga vvs delarna.
Hälsningar Sanddammaren
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Svårt att se på bilden då den inte går att förstora.
Saknas inte vattenlåset(?) /rensluckan på den vita delen?.
Den kanske inte behövs nu för tiden heller eftersom "proppen"
ändock sitter där i.

Jag har ingen sådan packning. jag har en bred packning på undersidan mot diskhon.
Den har inte haft läckage än.

Denna har jag men med raka anslutningar.
Det som bilden visar är komplett avloppsbeslag. Rätt kass kvalite för att sitta på en Hymer..
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Den här artikeln från SMEW används av ett flertal husbilsfabrikanter. Vi har samma skräp i vår Carthago. Silen har börjat flagna, men jag bad sonen med 3D-skrivare printa ut en sil i plast. Efter lite finputs passar den perfekt. Men resten av de kromade delarna börjar också flagna.
På vår förra bil, även den en Carthago, beställde jag en komplett sats från en Adriaförsäljare. Jag hade sett att SMEW användes även där, och det blev bara något över halva priset jämfört med en Carthagohandlare. De nya grejerna höll inte särskilt länge. så jag bytte ut allt mot ett duschkarsavlopp beskrivet i en tidigare tråd. En lokal VVS-handlare kunde med ett par kopplingar få det att passa till avloppsslangen.
Sanddammaren: Hur fick du avloppsslangen att passa till den ventil du köpte? Används normalt hårda rör i plast för att koppla på den ner i ett avlopp? Jag har kollat efter något nytt, lite svårt att hitta något som passar hålet i diskhon.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Den här artikeln från SMEW används av ett flertal husbilsfabrikanter. Vi har samma skräp i vår Carthago. Silen har börjat flagna, men jag bad sonen med 3D-skrivare printa ut en sil i plast. Efter lite finputs passar den perfekt. Men resten av de kromade delarna börjar också flagna.
På vår förra bil, även den en Carthago, beställde jag en komplett sats från en Adriaförsäljare. Jag hade sett att SMEW användes även där, och det blev bara något över halva priset jämfört med en Carthagohandlare. De nya grejerna höll inte särskilt länge. så jag bytte ut allt mot ett duschkarsavlopp beskrivet i en tidigare tråd. En lokal VVS-handlare kunde med ett par kopplingar få det att passa till avloppsslangen.
Sanddammaren: Hur fick du avloppsslangen att passa till den ventil du köpte? Används normalt hårda rör i plast för att koppla på den ner i ett avlopp? Jag har kollat efter något nytt, lite svårt att hitta något som passar hålet i diskhon.
Hej! Jag använde en multislangnippel från Biltema art. nr 86-974 för att ansluta till slangen.

Hälsningar Sanddammaren
 
  • Gilla
Reaktioner: coe
Toppen