• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckande diskbänksvattenlås

F

F.d. 24535

Guest
Har någon tips på hur man får vattenlåset i diskhon helt tätt (från läckage)? I höstas hittade jag besticklådan full med vatten, men trodde att jag hade lyckats täta genom att rengöra "locket" i botten av vattenlåset och O-ringen noga, och sedan smörja med o-ringsfett och skruva tillbaka.

I förrgår frös vattet och avlopp (någonstans i en slang) så att vattnet när det kom igång igen blev det stående i diskhon. Igår var hela kökslådan full av gråvatten igen... Det står "SMEV" på locket, och jag var tidigare inne i en järnaffärs "proffsavdelning" och gick igenom massor av O-ringar för att försöka hitta rätt utan att lyckas.

Men om en hyfsat fräsch O-ring inte kan rengöras och fettas in och hålla tätt - hur gör man då? Kan man tejpa igen allt på något vis?

Bilagor

• IMG_0046.jpg
    IMG_0046.jpg
    184,7 KB · Visningar: 18
  • IMG_0047.jpg
    IMG_0047.jpg
    99,4 KB · Visningar: 13

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Sv: Läckande diskbänksvattenlås

Hej.
Jag tycker att det ser ut som att locket har bajonettfattning och i så fall kan läckaget bero på att materialet är något utmattat och inte pressar o-ringen tillräckligt mot tätningsytan. Är det så finns bara en lösning, byt vattenlåset.
Har du kollat vattenlåsets tätning mot diskbänkslådan ? Den gummipackningen som sitter där kan ha torkat och då läcker det där.

Mvh / Roland

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kan det vara så att vattnet fryser i vattenlåset? Det blir ganska kallt i skåpen om man t.ex. inte kör den ordinarie värmaren? I så fall kan isen säkert trycka undan locket på vattenlåset? Men hur kommer gråvattnet upp i diskhon? :confused:

F

F.d. 24535

Guest

Har faktiskt inte kollat tätningen mot själva diskbänken den här gången - tack för tipset! Förra gången var det definitivt själva "locket".

F

F.d. 24535

Guest

Montreal - :spinny: vattnet kommer från kranen, rinner från den ned i diskbänken och sedan ned i vattenlåset... :wink:

Nja, själva vattenlåset kan ha frusit, men jag tror inte det - jag tog för givet att det var längre ned i en slang någonstans och öppnade skåpen för att blåsa med varmluftsfläkt. Då fann jag besticklådan helt full med vatten (från diskhon - där det fortfarande stod vatten kvar).

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jo, det hade jag nog rätt klart för mej, i normala fall! Men nu förstår jag att ni när ledningen frös lämnade kvar vatten i diskhon, det är ju kanske inte så praktiskt i sammanhanget? :spinny:

F

F.d. 24535

Guest

Nä, det var ju inte så praktiskt, men jag tänkte att det helt enkelt skulle sjunka ned när proppen var tinad - förutsatt att proppen (som jag trodde) fanns längre ned i någon slang någonstans.

Ledsen om jag verkar osannolikt korkad - men jag är ny i svängen, och definitivt inte bra på rörmokeri.:wub:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, en nödlösning som brukar funka ända tills man måste ta bort locket igen är silikon.
Torka och tvätta både O-ring och plastytorna med sprit så du får bort fett och vatten, så allt är torrt.
Lägg dit O-ringen och dra en kraftig sträng med silikon (en liten tub med svart silikon från Biltema funkar) runt över O-ringen. Dra sedan dit locket normalhårt, och låt silikonet härda ett dygn innan du spolar vatten. Det brukar funka bra, men om du skruvar med locket igen så måste man göra om operationen för att få det tätt.
Det bästa är ju om man kan få det tätt med nya delar om man hittar något som passar.

M.v.h. JANKRO.

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026

Vi har i princip haft problem med läckande vattenlås hela tiden på vår Concorde. Har fått 3 nya lås inmonterade. Sista gången tog jag tag i problemet själv o monterade låset. Konstaterade att det nog varit för hårt draget vid alla tidigare tillfällen och därför spruckit. Det nya låset höll tätt ett år men förra veckan började det läcka ner i besticklådan igen. Har fått ett nytt lås men inte monterat det ännu. Förmodar att det spruckit igen. Kan det spricka av skakningarna som blir under färd? Har någon haft samma problem?Anne-Louise

F

F.d. 30354

Guest

Hej…Är nybörjare på husbil….Är Rörmokare sedan 22 år…På våran husbil har vi en slang från diskhon ner i gråvattentanken….Ej vattenlås överhuvudtaget då det finns frysrisk när husbilen kallställs….Om det finns risk för lukt….Saneringsvätska el. Töm tanken snarast...:yes:

Toppen