• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckande backventil

F

F.d. 50334

Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: Elnagh 660
Chassietyp: Standard
Motortyp: ......
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Elnagh
Husbilsmodell: Elnagh Magnum 660
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Ospecificerat
Upptäckte att det droppade vatten under bilen under garderoben. I den sitter varmvattenberedaren, då jag kollade inne i bilen såg jag att det sitter en backventil där och den har börjat läcka.
Varför har bilen en backventil där , vad händer om jag tar bort den och proppar igen? Var får jag tag på backventiler ?
Hälsningar Ulf

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Det är förmodligen övertrycksventilen som läcker. Det är ett vanligt fel. Den skall öppna om trycket blir för högt när vattnet värms upp, så plugga inte igen den.

F

F.d. 50334

Guest
Bilen har inte blivit utsatt för minusgrader, så faller kanske den tesen.

Övertrycksventilen kan det vara men något vatten har jag inte värmt.

Är övertrycksventil det samma jag kallar backventil ? Var får jag tag nya sådana ?
Wizard du kanske vet eftersom det är ett vanligt fel ?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om din bil är äldre än -89 så finns det troligen ingen dumpventil/frostvakt.
Det kan ha fastnat lite skräp/avlagringar från slangar m.m. i din ventil. Beroende på slangar, utrymme m.m.
Ev. med öppna kranar och öppen urtappningsventil, eller någon slang bortkopplad, eller bortplockad ventil.....
Försök att lossa något så du kan spola genom slangar och ventil.
Var försiktig om du spolar. Man måste få flöde på vattnet, men inte så mycket att det tar emot och bygger upp ett onödigt högt tryck i bilens vattensystem.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 50334

Guest
Var på Bengts i Örkelljunga i dag, men blev ej klokare, jag hittade en Elnagh, mindre än min men i övrigt samma modell, kanske något år nyare. Den hade inte denna grejen ........

Går det inte att bifoga foto på husbilsdoktorn ?

Toppen