• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckage under pannan

Jörgen Kalkhäll

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Gotland
HBK-Nr
19077
Medlemskap
2026
Jag upptäckte i dag efter att jag tagit ut bilen efter vinterförvaring att det ligger frysvätska från värmesystemet på golvet. Att något skulle ha frusit är jag väldigt tveksam till eftersom det är just den vätskan. Har någon erfarenhet av detta, tänker att jag kan få bra tips innan jag lämnar in eller åtgärdar själv, lite pyssel med att plocka sönder så alla tips är välkomna.
/ Jörgen
 
Hej.
Vill inte förstöra din dag.
Jag antar det är en alde panna du har.
Har du otur och det är den stora packningen i pannan som inte håller tätt, så får du byta pannkroppen.
Den packningen byter man inte.
Vid byte av pannkropp flyttar man över brännare, fläkt och datakortet från den gamla pannan.

Har nyligen fått gjort ett sådant byte hos Alde i Färlöv utanför Kristianstad.
Det tar 4 till 6 timmar beroende på bilmodell att göra bytet.
Vårt byte gick på över 20000 med glykol byte och någon ny slang.

Men det kan ju va en läcka på någon slang eller koppling.
Får man hoppas.

Hälsn.
Krister.
 
Senast ändrad:
Hej och tack för ditt svar. Ja det är en alde panna. Jag får leta vidare, blir väl tvungen att plocka ur den för att om möjligt kunna se vad det är. Jag är ganska säker på att den inte frusit för så kallt har vi inte haft och dessutom står den inomhus visserligen i kallgarage. Jag skulle tippa att det runnit ut max en halv liter av ren glykol och allt under pannan. Behållaren för glykol är helt tom så det motsvarar det som läckt. Det är ju inte värdens bästa placering heller så det är ju nästan omöjligt att se och upptäcka.
 
Jag upptäckte i dag efter att jag tagit ut bilen efter vinterförvaring att det ligger frysvätska från värmesystemet på golvet. Att något skulle ha frusit är jag väldigt tveksam till eftersom det är just den vätskan. Har någon erfarenhet av detta, tänker att jag kan få bra tips innan jag lämnar in eller åtgärdar själv, lite pyssel med att plocka sönder så alla tips är välkomna.
/ Jörgen
Hej
Min son råkade ut för liknande problem förra året. Det visade sig vara packningen på en av elpatronerna som hade gett sig. Det kan stämma att det läcker ut någon halvliter. Den läckande elpatronen sitter ganska högt upp på pannan.Vi beställde två nya elpatroner, tvättade ur hela systemet och fyllde på ny glykol. Har fungerat fint sedan dess. Du behöver nog montera ut hela pannan för att komma åt lättare. Det finns bra ritningar hos Alde hur det ser ut
Lycka till
 
Hej.
Vill inte förstöra din dag.
Jag antar det är en alde panna du har.
Har du otur och det är den stora packningen i pannan som inte håller tätt, så får du byta pannkroppen.
Den packningen byter man inte.
Vid byte av pannkropp flyttar man över brännare, fläkt och datakortet från den gamla pannan.

Har nyligen fått gjort ett sådant byte hos Alde i Färlöv utanför Kristianstad.
Det tar 4 till 6 timmar beroende på bilmodell att göra bytet.
Vårt byte gick på över 20000 med glykol byte och någon ny slang.

Men det kan ju va en läcka på någon slang eller koppling.
Får man hoppas.

Hälsn.
Krister.
 
Vi fick oxå byta pannkropp i Örkelljunga Den läckte när varmvattnet var på inte när pannan var kall, sedan så var det mysko på muttrarna till en elpatron det var en hög med liknande svetspärlor runt elpatronerna sp den vänstra el patron, Ingen glykolläcka,har inte fyllt på glykol kanske endast en halv kaffekopp under årens gång,Alde skyller på dåligt Vatten, vi har bekanta som oxå råkat ut för pannhaveri med läckor trots vi har varit i varmare länder Vi är fyra pannhaverier den nyaste pannan var bara 3,5 år gammal,Sedan så går tankarna är det så lyckat att sätta rostfritt och aluminium i samma låda (Galvaniska -strömmar)
 
Det är kanske där det "dåliga vattnet" kommer in i bilden.
Om man har mineraler i vattnet som agerar elektrolyt mellan de olika materialen?

Frågan är ju om vätskebytena är gjorda enligt schema, annars har ju korrosionsskyddet slutat fungera, förut var ju intervallet 3 år tror jag, numera 5 år med ny glykol.
 
Frågan är ju om vätskebytena är gjorda enligt schema, annars har ju korrosionsskyddet slutat fungera, förut var ju intervallet 3 år tror jag, numera 5 år med ny glykol.
Absolut, men jag tolkade "dåligt vatten" som vatten i dricksvattenkretsen/varmvattenberedaren.
Som jag nämnt i en annan tråd i ämnet läckande Aldepannor, så har detta diskuterats i Linertreff.com och samma argument framförts från Alde om orsaken. ("dåligt vatten")
 
Absolut, men jag tolkade "dåligt vatten" som vatten i dricksvattenkretsen/varmvattenberedaren.
Som jag nämnt i en annan tråd i ämnet läckande Aldepannor, så har detta diskuterats i Linertreff.com och samma argument framförts från Alde om orsaken. ("dåligt vatten")

Kunde ju vara surt vatten som orsakar korrosion i varmvattenberedaren, men var får man tag i sådant numera? Alla vattenverk justerar väl Ph till
ca 7? Tänkte annars att värmepannan kan ha börjat läcka p.g.a. bristfällligt korrosionsskydd i värmevattnet. det kan man ju också beteckna
som "dåligt vatten" En annan risk för skador på pannan kan ju vara bristfälligt/ej tömd varmvattenberedare vintertid.
 
Mitt expansionskärl sprack det också, liten för ögat nästan osynlig spricka.. Något att se upp med.
 
Tillbaka
Toppen