• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten Läckage Truma Combi 4

Jonas B

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Malmö
HBK-Nr
31003
Medlemskap
2024
Hej alla, jag upptäckte att pumpen startar var 20 minut ungefär och misstänkte genast ett läckage. Jag tittade under bilen och mycket riktigt så droppar det från en slang. Jag har konstaterat att det inte är från frostvakten utan från en slang som går upp till en ventil på pannan. Denna sitter kopplad på pannan och det kommer en isolerad lite tjockare slang på ena sidan av ventilen och på den andra sidan går slangen det droppar ifrån ut genom golvet. Ventilen är röd och är skruvad på ett rör som kommer från pannan. Någon som vet vad det är för en ventil och var man kan köpa den? Tacksam för hjälp . Glad midsommar!!
 

Silverfox

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
3210
Medlemskap
2024
Hej.
Har för mig att det är en backventil som släpper in luft i varmvattenberedaren när den töms.
Jag har fått byta den på min Truma Combi 4.
Köpte en ny på Husvagns Svensson i Lidköping.
Den hade de på lager. Betalade 200:- 2019.
.E835B024-0E12-4C90-9E57-BC483D1BEE05.jpeg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Nja, det är nog snarare en övertrycksventil som öppnar när trycket blir för stort i beredaren. Det fungerar så att när man spolar mycket varmvatten ersätts det med kallvatten. Detta värms upp av pannan varvid det kalla vattnet expanderar och skapar ett övertryck. Ventilen öppnar då och släpper ut en skvätt vatten.

Prova med att spola rent ventilen. Med lite tur kan det vara någon förorening, till exempel kalkbit, som satt sig på tvären i ventilen och släpper ut lite vatten kontinuerligt. Detta får trycket i hela vattensystemet att sjunka och pumpen startar då för att bygga upp trycket på nytt.

//Michael, medlem
 
Toppen