• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckage duschblandare

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Har ett läckage i blandaren, verkar ej vara slanganslutningarna utan blandaren i sig. Verkar läcka både på baksidan och på inne i duschen. Jag gissar att det inte går att laga/reparera den?

IMG_8624.jpg
 

Bilagor

  • IMG_8622.jpg
    IMG_8622.jpg
    153,8 KB · Visningar: 15

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ser exakt ut som min duschblandare i min Hymer 2005, den läckte också vid första testet i år, fick hem en ny från Hymer Center i Örebro på ca.14dar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Aj då, får hoppas att jag hittar någon snabbare än så. Hade den bara läckt i duschen hade det inte gjort något men på baksidan vill jag inte ha något rinnande vatten...
Varför inte lossa slangarna och plugga dem till dess att du fått tag i en ny blandare?

Pålle
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det finns/fanns även en del tillverkare som har inkopplade brytare i kranarna även fast det är tryckstyrda pumpar i bilarna som extra läckagesäkring. Så själva mekaniska funktionen är samma.

M.v.h. JANKRO.
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Blandare inhandlad, men det var ju inte helt lätt att komma åt den på baksidan så jag väljer att ta bort duschväggen. Vad hade ni valt för fog? Ska man köra på en polymer fog typ Tec7? Man vill ju ha en rörlig fog samtidigt som den ska vara lätt att ta bort om det skulle uppstå problem i framtiden...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Långa leveranstider på originalprodukter, men enl. Information så används Reich blandare och då borde det vara denna. Nu har jag bara hittat med mikrobrytare så vad händer med den om jag har tryckstyrd pump och inte kopplar in brytaren?

Blandare Keramik UT
Man kan koppla in en blandare med micro brytare till ett system som bara styrs av trycket...
Sen tycker jag att ett system som bara styrs av trycket är inte det bästa, för vid en läcka i systemet så kommer pumpen att starta automatisk så fort trycket har sjunkit pga läckan eller vad det nu är som gör att vattnet rinner ut...

Däremot om man har ett system med tryck och micro brytare så måste micro brytare slå till för att pumpen skall starta, även om trycket är lågt...
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Har ett läckage i blandaren, verkar ej vara slanganslutningarna utan blandaren i sig. Verkar läcka både på baksidan och på inne i duschen. Jag gissar att det inte går att laga/reparera den?

Visa bilaga 228596
Inte enkelt och svara generellt. Jag hade samma problem med vår blandare så det blev ett köp via camp4u för runda slängar 1300kr.
Då den levererats vågade röra grejerna & monterade bort gamla blandaren & dit med med nya som funkade perfekt.
Den gamla inspekterades noga & då fann jag att den gick att ta isär rätt enkelt. Det fanns ett rätt bra gömt hål där man tröck in en mejsel så kunde man få bort "handtaget". Då blev resten rätt enkelt. Jag hade kunna köpa bara själva insatsen för ca 250-350 inkl frakt istället.
Men det kostar att vara feg & inte våga. I och för sig har det kostat då jag vågat också så...
Blandaren vi har är denna:
RK REICH Blandare ø33mm Keramik Trend E AT.
Det är med brytare på alla numera men som redan beskrivits så funkar dessa även utan brytare.
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Tack! Men nu är blandare redan inhandlad, en RK Reich 54mm Keramik UT. Frågan var nu val av fog i duschkabinen. Tillverkaren säger att dom använder Sikasil N-plus som inte verkar finnas i Sverige. Men funderar på om man ska välja en polymer fog istället?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Man kan koppla in en blandare med micro brytare till ett system som bara styrs av trycket...
Sen tycker jag att ett system som bara styrs av trycket är inte det bästa, för vid en läcka i systemet så kommer pumpen att starta automatisk så fort trycket har sjunkit pga läckan eller vad det nu är som gör att vattnet rinner ut...

Däremot om man har ett system med tryck och micro brytare så måste micro brytare slå till för att pumpen skall starta, även om trycket är lågt...
Inom fastighetsautomation går man ett steg lägre. Då har man lagt till en parameter, inställbar tillåten gångtid för pumpen. Det gäller expansionskärl i värmesystem.
Kanske inget för tappvatten men funktionen kan göra nytta i en stor husbil med en tryckstyrd pump.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inom fastighetsautomation går man ett steg lägre. Då har man lagt till en parameter, inställbar tillåten gångtid för pumpen. Det gäller expansionskärl i värmesystem.
Kanske inget för tappvatten men funktionen kan göra nytta i en stor husbil med en tryckstyrd pump.

Smart, vet du någon timer som skulle kunna fungera?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Inom fastighetsautomation går man ett steg lägre. Då har man lagt till en parameter, inställbar tillåten gångtid för pumpen. Det gäller expansionskärl i värmesystem.
Kanske inget för tappvatten men funktionen kan göra nytta i en stor husbil med en tryckstyrd pump.
Hej...
Jag har själv installerat ett sådant system i min husbil... Mitt system är med micro brytare och tryck... Sen monterade jag in en timer, så varje gång jag öppnar en kran så kan jag tappa vatten i max 2 min, behöver jag mer vatten eller trycket sjunker för lågt, så öppnar jag bara kranen igen...

Med denna möjlighet är det omöjligt att av misstag tömma tanken via en kran eller en läcka..

För att det skall fungera med min tvättmaskin så har jag en omkopplare så att pumpen startar automatisk när trycket sjunker.... Det gäller bara att komma ihåg att slå tillbaks omkopplaren när tvätten är klar :twitcy:;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej...
Jag har själv installerat ett sådant system i min husbil... Mitt system är med micro brytare och tryck... Sen monterade jag in en timer, så varje gång jag öppnar en kran så kan jag tappa vatten i max 2 min, behöver jag mer vatten eller trycket sjunker för lågt, så öppnar jag bara kranen igen...

Med denna möjlighet är det omöjligt att av misstag tömma tanken via en kran eller en läcka..

För att det skall fungera med min tvättmaskin så har jag en omkopplare så att pumpen startar automatisk när trycket sjunker.... Det gäller bara att komma ihåg att slå tillbaks omkopplaren när tvätten är klar :twitcy:;)

Samma här, brytare i blandarna samt tryckstyrd pump, har även en trycksensor (original) bakom diskmaskinen som styr vattentrycket, även jag har en strömbrytare där för att välja in tryckbrytaten, den måste man komma ihåg att ställa tillbaka ifall man kört diskmaskin, ifall man vill ha högsta säkerhet.

2016-05-02 18.24.46.jpg
 
Toppen