• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckage aldepanna

koludden

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Gävle
HBK-Nr
24907
Medlemskap
2024
Funderar om någon av er haft läckage i aldepannan och om man måste byta pankropp, har hört att fabrikanten har haft problem med pressningen vid tillverkningslinan
Någon som stött på problemet?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Min 3010 panna började läcka 2022 och den pannkroppen var från 2013 då pannkroppen byttes pga felaktigt element. Blev byte till en 3020 i stället för byte pannkropp igen eftersom jag ville ha den modernare styrningen.
 

Hinken

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
37858
Medlemskap
2024
Min 3010 panna började läcka 2022 och den pannkroppen var från 2013 då pannkroppen byttes pga felaktigt element. Blev byte till en 3020 i stället för byte pannkropp igen eftersom jag ville ha den modernare styrningen.
Har just konstaterat att jag har element som det är kortis i då de behöver byta hela pannkroppen.
Vad fick du betala för bytet till 3020
 

Brutus

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3244
Medlemskap
2025
Bytte panna i höstas. Panna från 2011 började läcka, slutade fungera och elen påverkades. Kostade 43000 kr inkl montering (3010). Skickade en fråga till ALDE om dom vistte varför det hänt:
Svaret: Nu gissar jag lite:
Kan vara dålig glykol (olika blandningar) så packningar blir angripna som någon slags kemisk reaktion.
Kan vara så att pannan frusit men inte spruckit…då trycks el patroner och blir med tiden knäckta precis vid gängan.
Kan vara dålig spända, men det upptäcker man direkt när allt är nytt.
 

Bilagor

  • IMG_10501.jpg
    IMG_10501.jpg
    274,3 KB · Visningar: 44

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Alde i Färlöv gör ju ett utmärkt jobb och har ett mycket trevligt bemötande.

Det jag skulle önska utöver detta är att de också tog reda på felorsaken till att pannan inte fungerar. Vad gäller vattenläckage skulle man ju genom provtryckning kunna få reda på om orsaken är frostsprängning, vilket i sin tur skulle få mig att vara ännu mer noga med avtappning av pannan på hösten.

Nu behöll jag min gamla pannkropp för att själv kunna göra en provtryckning.
 

Hinken

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
37858
Medlemskap
2024
Bytte panna i höstas. Panna från 2011 började läcka, slutade fungera och elen påverkades. Kostade 43000 kr inkl montering (3010). Skickade en fråga till ALDE om dom vistte varför det hänt:
Svaret: Nu gissar jag lite:
Kan vara dålig glykol (olika blandningar) så packningar blir angripna som någon slags kemisk reaktion.
Kan vara så att pannan frusit men inte spruckit…då trycks el patroner och blir med tiden knäckta precis vid gängan.
Kan vara dålig spända, men det upptäcker man direkt när allt är nytt.
Jag fick i går pris på byte 22-max 27000kr här i Norrköping. Ringde Alde i Färlöv och talade med dom och fick samma pris av dom.
Utbyteskropp ca17000 plus arbete
 

Hinken

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
37858
Medlemskap
2024
Alde i Färlöv gör ju ett utmärkt jobb och har ett mycket trevligt bemötande.

Det jag skulle önska utöver detta är att de också tog reda på felorsaken till att pannan inte fungerar. Vad gäller vattenläckage skulle man ju genom provtryckning kunna få reda på om orsaken är frostsprängning, vilket i sin tur skulle få mig att vara ännu mer noga med avtappning av pannan på hösten.

Nu behöll jag min gamla pannkropp för att själv kunna göra en provtryckning.
Tänkte samma kanske går att svetsa om den läcker el byta element
 
Toppen