• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läcka på golvvärmen Kabe TM AL 04

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Jag har upptäckt att vår Kabe Travelmaster AL 04 som vi köpte i höstas har fått en läcka på värmesystemet. Misstänker att del läckt lite under en längre tid då slangklämman var nästan upprostad trots att fuktmätningen som gjordes innan köp visade torrt överallt...
Jag har lokaliserat läckan till ett av golvvärmerören - läckan sitter tydligen en bit in på röret då vatten kommer ut ur den frästa kanalen i cellplasten när man fyller på lite i golvvärmeslingan. Slangarna och slangklämmorna är demonterade och återmonterade och därifrån läcker det inte. Läckan finns där rören kommer upp/går ner bakom panelen vid toa-stolen.

Finns det någon som har en ritning på hur golvvärmerören går i golvet? Har ni något tips på hur man kan få igång golvvärmen igen utan att bryta upp hela golvet? Går det att trä i en mindre slang i alu-röret och ev. komplettera med en extra pump? Koppla bort denna slinga och bara köra resten av systemet?

Tacksam för alla tips och all hjälp som går att få...

MaJe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Läcka på golvvärmen Kabe TM AL 04

Du skriver "Misstänker att del läckt lite under en längre tid då slangklämman var nästan upprostad trots att fuktmätningen som gjordes innan köp visade torrt överallt." Jag tycker du skall prata med säljaren av bilen eftersom du köpte den i höstas & det läcker nu så fanns nog felet redan när du köpte bilen. Du skriver att klämmorna var upprostade vilket inte ska ske om man har glykol i systemet. Detta tyder på att det läckt under en längre tid & att man succesivt fyllt på med enbart vatten. Jag gissar att läckan funnits i bilen ganska länge & definitivt när du köpte den. Har du köpt den på en firma så är det bara att stå på sig & hävda att felet fanns när du köpte bilen. Har du däremot köpt den privat så är det nog kört. Lycka till i alla fall. Kom gärna tillbaka & berätta hur det gick.

Bennie
 
Toppen