• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Löst Läcka i Dielselsystemet

F

F.d. 59333

Guest
Hej alla kloka!

Jag har råkat ut för ett irriterande problem. Jag har en läcka någonstans mellan tank och dieselpump.
När bilen har stått ca 1 vecka så har dieseln i ledningen åkt tillbaks till tanken. När jag provar att starta så knattrar den glatt igång men lägger av efter ca 30 sekunder.
För att få igång den igen måste jag avlufta bränslesystemet.

Hur går man tillväga för att hitta stället där tjuvluften dras in?

-jag har bytt bränslefilter
-jag har ryckt och dragit i mycket när jag bytte kamrem

Mvh Peter
 
C

chiva

Guest
Hej, jag tänker att om det skulle läcka in luft nånstans så skulle väl där också läcka ut diesel när du kör, men kanske det finns en backventil nånstans som inte fungerar. Hade samma problem men det var en gammal Lt-31, monterade en ny backventil på gummislangen innan pumpen.
 
F

F.d. 59333

Guest
Hej Chiva,
Om jag har förstått saken rätt så blir det inget övertryck i bränslesystemet på denna typ av Dieselbilar. (bortsett från efter insprutningspumpen)
Det finns ingen tankpump utan den enda pumpen är den till insprutningen. Det gör att det konstant finns ett undertryck i systemet mellan pumpen och tank eftersom gravitationen vill att dieseln ska tillbaks till tanken.

Det kan mycket väl vara en backventil som krånglar. Jag ska kicka vidare på det. Tackar för tipset.

Mvh Peter
 
F

F.d. 59333

Guest
Nu är det "Löst" tror jag.
Jag spände alla slangklämmor jag kom åt på bränsleslangarna fram till pumpen. Nu klarar bilen 1 veckas stillestånd utan problem.
Måste ha varit så att när jag bytte kamrem, där jag var nödgad till att lossa ett motorfäste som satt i "sandwich" med dieselförvärmaren så drog jag lite väl i slangarna så att tjyvläckan uppstod.

Mvh Peter
 
Toppen