• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåpsproblem

  • Startad av Startad av F.d. 15549
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 15549

Guest
hejsan!

jag har en akut fråga angående kylskåpet,det är så att det inte går att köra kylen på 12v
(får ingen stöm)
kan jag köra kylen på gas under färd?
 
Sv: Kylskåpsproblem

Du kan lungt köra kylen på gasol under färd. Kör du på kontinenten så tror jag att det är förbjudet likaså när du åker färja, men det går att fuska, det har jag gjort genom Tyskland och det gick bra.
mvh Curt:rolleyes:
 
Sv: Kylskåpsproblem

Vet inte om det är som på min bil, att kylen går bara på 12v när motorn är i gång.
Fast det visste du kanske redan;)

// Pär
 
Sv: Kylskåpsproblem

ja motorn måste vara igång på min bil också
 
Sv: Kylskåpsproblem

hej

Ingen fara jag kör även värmen c6002eh under färd på vintern när jag kör om det är riktigt kallt
mvh Mats
 
Sv: Kylskåpsproblem

Biler med Secumotion eller tilsvarende sikring av gassen har lov til å bruke gassdrevne apparater under kjøring. For andre er det forskjellige regler som gjelder i de forskjellige land, i Frankrike er det da påbudt å ha flaskene stengt under kjøring.
 
Sv: Kylskåpsproblem

Hajj.
Har samma problem som du, får ingen ström, 12v, när jag kör. Någon som har en lösning på problemet? Det är ett kylskåp med helautomatik som slår över till det mest ekonomiska alternativet själv.
Tacksam för tips om vad som kan ha hänt.
 
Sv: Kylskåpsproblem

Dometic AES logikken styres av D+ inngangen som kommer fra ladesignalet på motoren. Selve 12 volt koblingen er der hele tiden, brukes også til tenning av gassen. En kan selv gå inn i koblingsboksen på baksiden og se om skapet reagerer rett hvis en kobler fra ledningen på D+ og legger inn +12V på denne kontakten, skapet skal da koble over til 12V drift - om det er en modell med elektronisk lås så skal dørene låses.

En kan alltid overstyre logikken til AES med eget valg av driftsmiddel, slik at en kan kjøre skapet på samme måte som de enklere uten AES. Det ligger en ekstra beskyttelse slik at en ikke uten videre kan bruke 12 V uten lading.

Gass drift kan alltid velges selv om de to andre mulighetene er tilgjengelig.
 
Sv: Kylskåpsproblem

Hajj.
Mitt skåp har en display som visar felkoder och den visar kod 10. Vilket innbär "motorn ej igång", skåpet går inte på 12v utan kopplar om till gas istället även under körning.
 
Sv: Kylskåpsproblem

Hajj.
Mitt skåp har en display som visar felkoder och den visar kod 10. Vilket innbär "motorn ej igång", skåpet går inte på 12v utan kopplar om till gas istället även under körning.

To muligheter: manglende +12V inn på D+ eller død logikk i skapet. Mål spenningen på D+ kontakten uten og med motor igang. Endrer spenningen seg så er det feil på skapet.
 
Sv: Kylskåpsproblem

OK. Tack för tipset, hoppas det inte är fel på skåpet.
 
Sv: Kylskåpsproblem

Jag råkade ut för samma sak, när vi skulle ut och resa. Första dagen i het värme - ingen kyla på 12V. Sen dess har det fungerat (nästan innan motorn startat). Tillfälliga fel är heller inte kul, för man vet ju inte när det lägger av nästa gång!
 
Tillbaka
Toppen