• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsproblem

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig hur jag gör för att få ut kylskåpet så att jag kan se vad felet är på gasolbrännaren. Har en Hymer Swing där kylskåpet är placerat under spisen och diskbänk. Har lossat på det fyra skruvarna men skåpet sitter som berg ändå, ser ej några andra skruvar att lossa på. Vad göras?:confused:
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåpsproblem Hymer Swing

Kylskåpet är placerat se bif bild- finns det någon som kan hjälpa mig hur det är fastskruvat, som jag har skrivit tidigare så räcker det ej med att ta bort 4 skruvarna innefrån kylskåpet:mad:
 

Bilagor

  • kylskåp.jpg
    kylskåp.jpg
    26,6 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Kylskåpsproblem

Det finns ingen ventilationslucka längts ner utan bara upptill, mycket dumt.

Väldigt dumt, undrar hur de tänkte som konstruerade husbilen?! Har du svårt att få riktig kyla när det är väldigt varmt ute? Det har vi och det beror nog just på att det bara är EN ventilationslucka...

Har du fått loss det? Vi har oxå en Hymer swing och skulle behøva få ut kylskåpet...har inte førsøkt än men kan vara bra att veta hur man gør innan vi ger oss på det!
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Kylskåpsproblem

Om du har spis och kylskåp mot bakänden:
pröva att skruva loss lämpligt baklyse.
Jag lyckades åtgärda en koksbulle i kylskåpsbrännaren
tack vare det tricket och luftslangen på en mack.
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Kylskåpsproblem Hymer Swing

i skapet ved siden av kjøleskapet er det 3 skruver til
Hei,

vi är i samma situation med vårat kylskåp som har precis samma placering i en Hymer Camp Swing 544K -02 och också endast en ventilationslucka.

Måste man ta bort kylskåpet för att komma åt brännaren?
Eller går den komma åt via t ex. skåpet intill?

Om skåpet måste ut är det också då en massa kit/tätningsmassa som håller fast kylskåpet mot inredningen?

Vad kan det handla om i tid att få ut kylskåpet eller komma åt brännaren?
Vi är väll hyfsat händiga och har hyfsad verktygsarsenal.

Bild på "situationen" på utsidan:
 

Bilagor

  • DSC00158_2.JPG
    DSC00158_2.JPG
    399 KB · Visningar: 2
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Kylskåpsproblem

Om du har spis och kylskåp mot bakänden:
pröva att skruva loss lämpligt baklyse.
Jag lyckades åtgärda en koksbulle i kylskåpsbrännaren
tack vare det tricket och luftslangen på en mack.

Tackar för tipset.
Tyvärr ligger bakljusen endast infällda i den bakre plastrampen nedtill.
Bilen/skåpet är helt "tät" nedtill :(


Sen är jag inte schizo, bara jag och sambon som sitter på varsitt håll och skriver i tråden!:)
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem Hymer Swing

Den nedre ventilationsluckan på Hymer Swing har man satt under kylen. Från "markläge" kan man se en hålplåt som är fäst med fyra skruvar och som täcker "tilluften" till kylskåpsventilationen.

Jag har satt en tystgående datorfläkt där som blåser luft upp bakom kylen och gör att den kyler lite bättre. Fläkten styrs av en bimetalltermostat som är limmad på en av kylskåpets kylflänsar. Kjell o Company har ett kombinerat lim och kylpasta som fungerar bra till detta. Egentligen avsett att montera kylflänsar på elektronik. Termostaten slår till vid 55 gr C och bryter vid 35 gr C. I kylens panel har jag en lysdiod som talar om när fläkten får spänning och en brytare som gör att man kan stänga av den extra kylfläkten.

EssoJ
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåpsproblem

Kommer imorgon torsdag 9 maj att få kylskåpet lagad hos en husbilsrepratör i Sundsvall återkommer hur det har gått.

Nu har jag fått kylskåpet fixat på Dagservice i Sundsvall. Jag vill säga att dom vara mycket trevliga och kunniga.
På vårt kylskåp var det mycket besvärligt att få loss det från köksdelen, det vara inte bara de 4 skruvarna inne i skåpet eller skruvarna i köksskåpet bredvid som skulle bort utan vid montering i fabrik så var det även en skruv indragen baktill uppe till vänster mot väggen och den måste vi kapa av och då gick det galant att ta ur skåpet.Men man kan undra vilka genier som har satt skruven där?
Bara för detta så tog det lång tid och det blev dyrt ca 2000:- och munstycket kostade bara 65 :-, men till nästa gång så sitter ej skurven där och då kommer det att gå fortare och billigare.
Jag vill gärna rekomendra denna firma dom sysslar bara med service på bodelar på alla husbilar och husvagnar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Kylskåpsproblem Hymer Swing

Den nedre ventilationsluckan på Hymer Swing har man satt under kylen. Från "markläge" kan man se en hålplåt som är fäst med fyra skruvar och som täcker "tilluften" till kylskåpsventilationen.

Jag har satt en tystgående datorfläkt där som blåser luft upp bakom kylen och gör att den kyler lite bättre. Fläkten styrs av en bimetalltermostat som är limmad på en av kylskåpets kylflänsar. Kjell o Company har ett kombinerat lim och kylpasta som fungerar bra till detta. Egentligen avsett att montera kylflänsar på elektronik. Termostaten slår till vid 55 gr C och bryter vid 35 gr C. I kylens panel har jag en lysdiod som talar om när fläkten får spänning och en brytare som gör att man kan stänga av den extra kylfläkten.

EssoJ
Tackar!!
Har ju vart där under å krupit inför monteringen av dragkrok.
Hittade även nån bild från den gången som visar gallret.

Kommer man åt brännaren den vägen också?

Modifieringen med fläkten är intressant!
Men med avfärd på fredag och Norgejobb till torsdag får det bli framtidsprojekt.
Får ta bort gallret, se till att det är rent överallt, rengöra brännaren om det går
och hoppas på en inte allt för galen värmebölja i Europa de närmaste veckorna!
 

Bilagor

  • DSC00163.JPG
    DSC00163.JPG
    2,6 MB · Visningar: 8

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåpsproblem

Den "løsningen" må føre til mye ekstra skitt bak kjøleskapet!
Kan hjelpe med en spoiler foran galleret slik at skitten ikke kommer direkte.

Skitt som kommer til brenneren blir til koks og gradvis dårligere flamme og kjølning. En runde med trykkluft gjennom både øvre og nedre luke skulle rydde ut en masse.
 
Toppen