• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsproblem

Thony61

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
27024
Medlemskap
2024
Har ett Dometic 8505 AES i vår Burstner från 2013. Kylan är dålig i skåpet och det tar oerhört lång tid innan det svalnar av inne i skåpet. Är det normalt att det tar cirka 13-15 timmar för detta kylskåp att nå 7 grader från utgångstemp på cirka 20 grader (kollade tempen i morse och då hade skåpet gått på 220 v sedan kl 17.00 kvällen innan). Lika på samtliga energislag.
Frysdelen däremot blir kall ganska snabbt men inte så kall som man önskar. Efter cirka tre timmar var tempen i den delen cirka 2 grader.
Har läst gamla trådar och kollat det som det tipsas om.
Har även testat att plocka bort gallren på utsidan utan förbättring.
Frågar eftersom vi har garanti på bilen och kan få ev. fel åtgärdade utan kostnad.
Tacksam för synpunkter och tips. Skulle kunna montera fläktar innanför gallren men det borde ju inte behövas vid normala temperaturförhållanden.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det var nog ett sådant skåp med separat lucka till frysen vi hade i vår förra bil från 2012. Att kyla ned skåpet när det varit avstängt ett tag tog en bra stund så jag tror inte det är onormalt. När man väl fått ned temperaturen var det väldigt stabilt, kanske hade svårt att hålla temperaturen på 12 v om det var väldigt varmt ute.

Vi får se vad andra har för erfarenheter.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Vi har också ett AES kylskåp
Bästa sättet vi kommit fram till för att få ner tempen snabbt är att köra på gasol.
Vårt kylskåp tar också god tid på sig när vi står på 220Volt
Så vi startar på gasol och sedan byter vi till 220volt då vi uppnåt rätt temp.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Normal tid för att kyla är nog 4-6 timmar på gasol/230V men då får du inte lägga in "varma" varor i kylen för då ska ju dessa också kylas ned. Ett helt tomt kylskåp får också problem med temperaturen för det finns inget innehåll som "lagrar" kylan.

Glöm inte att kylskåpet måste stå i våg annars blir det problem.
 

Thony61

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
27024
Medlemskap
2024
Normal tid för att kyla är nog 4-6 timmar på gasol/230V men då får du inte lägga in "varma" varor i kylen för då ska ju dessa också kylas ned. Ett helt tomt kylskåp får också problem med temperaturen för det finns inget innehåll som "lagrar" kylan.

Glöm inte att kylskåpet måste stå i våg annars blir det problem.
I vår förra bil (årsm 2006) hade vi ett Dometic-skåp utan AES och och det blev iskallt på bara någon timme. Och det var heller inte alls känsligt för lutning. I det nu aktuella fallet står bilen givetvis i våg.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I vår förra bil (årsm 2006) hade vi ett Dometic-skåp utan AES och och det blev iskallt på bara någon timme. Och det var heller inte alls känsligt för lutning. I det nu aktuella fallet står bilen givetvis i våg.

Då måste du ha haft ett kompressorskåp?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hade liknande problem i vår Dethleffs från 2014.
Gjorde följande
- bytte till kraftigare, 16mm2, kablar för 12V fram till kylen
- satte fläktar innanför översta gallret
- kompletterade med ny kylpasta både i kyl och frys
Hjälpte till viss del men blev inte helt bra.
Började då kolla på hur installationen var gjord och upptäckte då att avståndet mellan gallren var för litet mht tillverkarens anvisningar. Fick då, på garantin, en takventil monterad.
Har numera inga större problem med kylan. Kör alltid med gasol under körning och gasol eller 230V vid stillastående. Använder nivå 5 och då brukar temperaturen i kylen ligga på mellan 3-5 grader upp till ca 30 graders utomhustemperatur.
Just nu med kylen mot solen och 28 grader ute och 29 grader inne, så har jag 4,4grader i kylen. Och då är temperaturen i kylen fortfarande på väg ner efter att jag haft den öppen ett tag.
 

Thony61

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
27024
Medlemskap
2024
Låter helt otroligt, ett sådant absorbtionsskåp vill jag också ha! ;)
Normalt är ju mera som Lubbis skriver.
I den bilen vill jag minnas att jag satte i sladden till 220v på resdagens morgon och vid lunch var det acceptabelt kallt. Då hade det stått på cirka 4-4,5 timmar (så någon timme som jag uttryckte mig var kanske lite missvisande). Lite längre tid tog det väl om det var väldigt, väldigt varmt ute.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I den bilen vill jag minnas att jag satte i sladden till 220v på resdagens morgon och vid lunch var det acceptabelt kallt. Då hade det stått på cirka 4-4,5 timmar (så någon timme som jag uttryckte mig var kanske lite missvisande). Lite längre tid tog det väl om det var väldigt, väldigt varmt ute.
Ja, då stämmer det bättre, det klarar nog vårt skapligt också. Jag har några kylklampar i hemmafrysen som jag brukar lägga i frysfacket när det är lite brått, det hjälper skåpet att komma igång. Sedan ser jag till att allt som skall med i kylskåpet är ordentligt kylt innan jag lägger in det, absolut inget rumstempererat. På det här sättet är vi körklara på ett par timmar med vettig temp i kylskåpet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min gamla Dometic aes kyl/frys tål rejäl lutning, mer än jag tål, har aldrig kroknat pga lutningen. Kör alltid på gasol, kyler rejält efter rengöring av brännare/munstycke för några år sedan.
minus 21-23 i frys, +3-6 i kyl, kör på 4 av 5.
Brukar starta kylen dagen innan avfärd.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har för mig att det står i instruktionsboken att kylen när startas 24h före nyttjande.
Står även att det kyler 20-25grader under omgivningens temperatur.
Baksidan av skåpet brukar ligga runt 40 så får man då 15 i skåpet får man vara nöjd....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja det gäller att transportera bort värmen från baksidan ifall den kyler men dåligt, jag har dometic termostatstyrda fläkt,
samt 4st 80x80 i takutblåset som är igång jämt.
Denna varma sommar är det dock svårt för många kylskåp över +30C ute då kroknar dessa kylskåp.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Frågan är hur mycket ett kylskåp på max kan kyla? Såg att mina båda elpatroner var på 130 W både 230 volt och 12 volt och man kan ju anta att gasolen är motsvarande? Fast å andra sidan är ju gasolbrännaren samma på alla de kylskåp jag sett baksidan på. Kanske ger då gasolen mest värme/kyla för att kunna räcka även till större skåp?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ren NH3 har en kokpunkt på ca. -34C
Vet dock inte koncentrationen i kylskåpet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Frågan är hur mycket ett kylskåp på max kan kyla? Såg att mina båda elpatroner var på 130 W både 230 volt och 12 volt och man kan ju anta att gasolen är motsvarande? Fast å andra sidan är ju gasolbrännaren samma på alla de kylskåp jag sett baksidan på. Kanske ger då gasolen mest värme/kyla för att kunna räcka även till större skåp?

Det står i Specen för skåpet vilken köldklass det är byggt för, sedan kan man förbättra det några grader med diverse åtgärder. Viktigast är
att man kollar om skåpet är inbyggt enligt tillverkarens anvisningar, vilket är mycket ovanligt, och åtgärdar det. Därefter kan man börja med andra åtgärder som rengöring av brännare, fläktar m.m.
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det står i Specen för skåpet vilken köldklass det är byggt för, sedan kan man förbättra det några grader med diverse åtgärder. Viktigast är
att man kollar om skåpet är inbyggt enligt tillverkarens anvisningar, vilket är mycket ovanligt, och åtgärda det. Därefter kan man börja med andra åtgärder som rengöring av brännare, fläktar m.m.
Vad gäller frysdelarna brukar det ju i alla fall på äldre skåp inte vara mer än en eller 2 frysstjärnor. 2 betyder max -12 och det har jag trots allt fått med god marginal.
Du har ju helt rätt i att biltillverkare verkar strunta i kylskåpstillverkarnas installationsanvisning. På min bil är exempelvis nedre ventilationsgallret täckt av bakljusrampen (Hymer....) Vilket är helt emot kylskåpets installationsanvisning!
 
Toppen