• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsproblem vid el-drift

Eva o LO

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Växjö
HBK-Nr
20636
Medlemskap
2024
Vi har ett Dometic kyl/frys-skåp där el-driften tydligen har lagt av. Står bara och tickar, som det ska slå till. Vid gasoldrift inga problem. Någon som har haft samma problem?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Frågan dyker upp med jämna mellanrum. I nio fall av tio så verkar det bero på låg nätspänning vid kylen. Vid 230 volt så aktiveras eldriften. Tyvärr så sjunker spänningen direkt pga lasten, det tickar till och eldriften stängs. Spänningen ökar direkt, då kopplas eldriften in... sedan står kylen och tickar tills spänningen blir okay.

Detta fel beror vanligen på för långa och för klena anslutningskablar. Koppla ur kylen, anslut en kraftig kupévärmare och mät nätspänningen. Troligen ligger du under 200 volt. Vet du inte hur du skall mäta så lämna det till någon annan.

I detta fall så löser sig allt med bättre/kortare anslutningskablar eller färre förbrukare på uttaget.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem för några veckor sedan på ställplatsen i Skänninge. Kylen växlade mellan 230 V och gas några ggr. Ändrade då manuellt till 230 V och lade en påminnelselapp på instrumentbrädan som påminnelse att ändra till automatik igen när vi skulle åka därifrån. Det fungerade för oss. Vi hade elvärmen på 2000 watt på Alden så med dåliga kablar till stolpen (inte vår korta 3x2,5 mm2 från stolpens uttag) så kan det bli så.
 
Toppen