• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KylskåpsDörr RM7855L

Ranemyr

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
33736
Medlemskap
2024
Hej, skulle behöva lite input på hur man sätter fast dörren på en Dometic RM7855L. Dörren var trasig i botten gångjärnet själva pinnen i kylskåpet är OK men plast "Hålet" i dörren avbrutet. så dörren lossnade.
Jag har nu lagat dörren och skall återmontera den, men det är lite besvärligt och jag tror nästan att jag skulle behöva lossa hela skåpet och dra ut den en liten bit. Är dock osäker med tanke på gasol och 220 och 12V är ju inkopplat om det är ngt man måste också lossa för att dra ut skåpet en 5-10cm.
Vidare så sitter skåpet vad jag kan se med skruvar inne i skåpet ut på långsidorna, finns det flera ?


Tacksam för alla råd

Mvh
Peter
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När min dörr lossnade, så tog jag en pollygriptång och tog bort tillräckligt med trä från skivan som kylen står på, just där gångjärnet sitter, så nu kunde jag både limma och skruva även om det var trångt.
"hålet" syntes bara när dörren var öppen..
Men jag slapp demontera så mycket.. :spinny:
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej Peter!
Det kan gå utan att ta ut skåpet.
Du kan se i manualen här nedan att du måste ta bort övre dörren först men
på mitt skåp så tog man "bara" bort skruven på nedre fästet för att få loss och montera dörren.

Det finns info i manualen hur ditt skåp borde vara fast satt.

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Peter!
Det kan gå utan att ta ut skåpet.
Du kan se i manualen här nedan att du måste ta bort övre dörren först men
på mitt skåp så tog man "bara" bort skruven på nedre fästet för att få loss och montera dörren.

Det finns info i manualen hur ditt skåp borde vara fast satt.

Hej Tony..

Tack för tipset... Men idag har jag ett kompressorkylskåp/frys... Och genast blev husbilslivet mycket enklare.. :spinny:;)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Svaret var nog ämnat till den förste Peter i tråden. Sedan vet jag inte hur kompressorn påverkar dörrhängningen och gångjärnet men det är kanske en helt annan historia.

Michael, medlem
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
"Ni har....", borde det inte stå "Vi har.." för du är ju medlem i klubben som så många andra. Fast nu har vi kommit en bit från ämnet för tråden.
//Michael, medlem
 

Ranemyr

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
33736
Medlemskap
2024
Tackar för allas förslag, dörren är ju monterad.
Jag behövde inte ta ut skåpet utan löstes genom att dra ut vreden för temp och driftläge rakt ut.
I hålen djupt inne där dessa utdragna vred suttit sitter 2st skruvar som tas bort.
Då lossnade hela översta plastramen och gångjärnsinfästningen blir tillgänglig.
Överst en skruv som tas bort som håller fast frysdörren som tas bort.
Då blir fästet mellan frys och kylskåpsdörr tillgänglig som lossas med 2st skruvar.
Sen bara att hänga på kylskåpsdörren och återmontera allt. Tog ca 10 minuter.

Nu får man hoppas att lagningen med 2komponent epoxi håller annars så blir det att antingen 3d printa eller sätta dit en metall plåt istället.
/Peter
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag hade ungf samma typ av fel, fast på under sidan av dörren.... Jag klippte till en aluminium plåt som täckte skadan och lite mer, limmade dit plåten... Borrade nytt hål för "pinnen"... Sen var det bara att montera dit dörren..

Bara att limma tror jag inte kommer att hålla så länge...

Lycka till...
 
Toppen