• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Kylskåpsbekymmer

Jörpe

HBK Medlem
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
30753
Medlemskap
2025
Hej!
Vi har ett Dometickylskåp RM 7655 L Typ C 40/110 AES från 2010.
Kylskåpet tänder på gas men bara med en minimal låga. Har blåst ur ledning och brännare ett antal gånger och vid ett tillfälle fått det att blåsa på med sjyst låga i ett par dagar. Det blev nära nollgradigt i kylen! Men nu är det bara en typ grundlåga som brinner. Med tändningen är det inga problem, brännaren tänder direkt. Ett annat problem som uppstått är att AES:n kopplar in skåpet på 12 V fast motorn ej är igång. Så har inte skett tidigare. Så det är bara 230 V som gäller nu. Vi har haft det på 12 V när vi kör men då har temperaturen legat på runt +10 grader. Kan det vara så att det är automatiken i kylskåpet som är boven i dramat? Tacksam för tips!
Mvh / Jörpe

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag skulle demontera brännaren och ta isär den, rengöra den lilla dysan som troligen är smutsig och begränsar gasflödet.
Min kyl Dometic 7655 tappade all effekt på gas när vi var ute och fricampade för ca. 5år sedan, den blev som ny och är det fortfarande efter denna rengöring, att blåsa rent dysan är nog nästan omöjligt. Jag monterade Trumas gasfilter direkt efter gasflaskorna efter denna händelse och inte haft några problem med gasförbrukare efter detta.

så här ser dysan ut.

dysa.png

Jörpe

HBK Medlem
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
30753
Medlemskap
2025
Jag skulle demontera brännaren och ta isär den, rengöra den lilla dysan som troligen är smutsig och begränsar gasflödet.
Min kyl Dometic 7655 tappade all effekt på gas när vi var ute och fricampade för ca. 5år sedan, den blev som ny och är det fortfarande efter denna rengöring, att blåsa rent dysan är nog nästan omöjligt. Jag monterade Trumas gasfilter direkt efter gasflaskorna efter denna händelse och inte haft några problem med gasförbrukare efter detta.

så här ser dysan ut.

Visa bilaga 234246
Tack för svaret Peter men jag har plockat isär och blåst med tryckluft rätt in i dysan från båda håll ett antal ggr nu utan resultat!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för svaret Peter men jag har plockat isär och blåst med tryckluft rätt in i dysan från båda håll ett antal ggr nu utan resultat!
Det räcker inte alltid att bara blåsa, det kan vara mycket små partiklar som minskar hålets area, ta ett förstoringsglas och kolla mycket noga,
när jag hade problem gick det inte att se med blotta ögat!

Jörpe

HBK Medlem
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
30753
Medlemskap
2025
Ta loss röret innan dysan och gör rent. Det blir ibland beläggning inne i det och små flagor lossnar som täpper till dysan.
Ta loss röret innan dysan och gör rent. Det blir ibland beläggning inne i det och små flagor lossnar som täpper till dysan.
Den modul röret kommer ifrån, vad har den för funktion? Är det typ en on / off som styrs av en tempgivare?

Jörpe

HBK Medlem
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
30753
Medlemskap
2025
Det räcker inte alltid att bara blåsa, det kan vara mycket små partiklar som minskar hålets area, ta ett förstoringsglas och kolla mycket noga,
när jag hade problem gick det inte att se med blotta ögat!
Stort tack för tipset. Plockade ur dysan och tog en nål till hjälp och nu brusar lågan som den ska!

Jörpe

HBK Medlem
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
30753
Medlemskap
2025
Nu funkar ju som sagt kylskåpet perfekt på Gas, 230 och 12V. Men ett problem återstår, och det är att i automatläge väljer skåpet 12V trots att motorn ej är igång. Finns det någon kunnig därute som har svar på vad det kan bero på?

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Tar man ut den lilla dysan, eller munstycket, med det lilla hålet.
Tänk på att anteckna numret, ett nummer är stämplat på dysan, viket betyder hur stort hål det är, och därmed gasflödet till aktuellt kylskåp.
Numret och därmed hålet är olika för 30 resp 50 mb system. Och större för stora kylar.
Numret är bra att ha när man skall köpa ett nytt munstycke... dvs när man har tappat det i gruset eller i gräset på marken.

Det talas om att det inte går att rensa det här munstycket, man måste köpa nytt. Dyrt....
Finns historier om att det skulle vara ett hål med små kanter som ett kugghjul eller så.
Alla vi som sett det i en lupp vet att det är ett helt "vanligt" hål.
Vad som kan bli fel är om man sticker för hårt med en nål, och gör hålet större.
Dvs att man töjer ut, eller "rymmer upp" hålet.
Att rengöra med en tops kan hjälpa.
Försiktigt handlag så blir allt lika bra som förr.

Jag blev aldrig vän med det här hålet förrän jag bytte gasrör ner till brännaren, finns Bromsrör hos BILTEMA med lämplig längd och med rätt kopplingar. Kopparrör som inte rostar och bildar flagor. Nu har det gått i tio år.
Det finns även skarvmuffar så att man kan byta rör den åtkomliga delen av gasröret.

Ang driften, kan det vara så att det finns en fördröjning för 12 V drift så att man hinner tanka med kylen på 12 V???
Dvs att man inte har öppen låga på bensinstationen.
Vänta och se...

Roysan

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tar man ut den lilla dysan, eller munstycket, med det lilla hålet.
Tänk på att anteckna numret, ett nummer är stämplat på dysan, viket betyder hur stort hål det är, och därmed gasflödet till aktuellt kylskåp.
Numret och därmed hålet är olika för 30 resp 50 mb system. Och större för stora kylar.
Numret är bra att ha när man skall köpa ett nytt munstycke... dvs när man har tappat det i gruset eller i gräset på marken.

Det talas om att det inte går att rensa det här munstycket, man måste köpa nytt. Dyrt....
Finns historier om att det skulle vara ett hål med små kanter som ett kugghjul eller så.
Alla vi som sett det i en lupp vet att det är ett helt "vanligt" hål.
Vad som kan bli fel är om man sticker för hårt med en nål, och gör hålet större.
Dvs att man töjer ut, eller "rymmer upp" hålet.
Att rengöra med en tops kan hjälpa.
Försiktigt handlag så blir allt lika bra som förr.

Jag blev aldrig vän med det här hålet förrän jag bytte gasrör ner till brännaren, finns Bromsrör hos BILTEMA med lämplig längd och med rätt kopplingar. Kopparrör som inte rostar och bildar flagor. Nu har det gått i tio år.
Det finns även skarvmuffar så att man kan byta rör den åtkomliga delen av gasröret.

Ang driften, kan det vara så att det finns en fördröjning för 12 V drift så att man hinner tanka med kylen på 12 V???
Dvs att man inte har öppen låga på bensinstationen.
Vänta och se...

Roysan
Stämmer. Fördröjningen brukar vara 15 minuter.

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Inga problem så länge det finns ett luftfilter på insuget till kompressor! :)
Nja skulle jag säga, de flesta av oss har inte råd med oljefria kompressorer även om vi har stenkoll på trycktanken . Tyvärr är det väl så att i kompressortankar bildas kondens och reltivt ofta rost. Och om oljan eller andra partiklar kommer från ett gasolsystem utan filter eller tryckluft är nog egalt.
Tryckluft på burk är ett mycket bättre val när det gäller rengöring av sådana här små munstycken och andra sorters dysor, lätt att ha med sig dessutom.

Hälsningar
Peter

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nja skulle jag säga, de flesta av oss har inte råd med oljefria kompressorer även om vi har stenkoll på trycktanken . Tyvärr är det väl så att i kompressortankar bildas kondens och reltivt ofta rost. Och om oljan eller andra partiklar kommer från ett gasolsystem utan filter eller tryckluft är nog egalt.
Tryckluft på burk är ett mycket bättre val när det gäller rengöring av sådana här små munstycken och andra sorters dysor, lätt att ha med sig dessutom.

Hälsningar
Peter
Det som finns i tanken, om det finns en sådan brukar allt stanna där, undantaget om kondensvattnet får stiga väldigt högt, för luften minskar hastigheten kraftigt i tanken och släpper alla partiklar, utom lättflyktigt damm och det skall luftfiltret ha tagit hand om tidigare.
Olja, och eventuellt vatten kommer mest igenom kompressorn om den är väldigt sliten, eller om man kör den hårt så att den blir riktigt varm, men med den lilla mängd som behövs för att blåsa ur ett gasrör och ett munstycken är det ju knappast någon risk. F.ö. finns det billiga oljefria kompressorer att köpa, både med membranpump och eller kolvpump, kolla på de som säljs billigt på varuhus utan tank, de är ofta oljefria, duger visserligen bara till renblåsning o.d. men det var ju det som efterfrågades här.
Och gasolsystemet i kylskåpet har ett filter, det sitter i gasröret, ser ut som ett cigarettfilter, så länge det sitter kvar är det ingen risk att det kommer in skräp via gasledningen, utan skräpet ramlar ned från skorstenen och bränner fast på munstycket.
Och visst kan man använda renblåsningsspray, det är ju ett enkelt men dyrt sätt att blåsa rent lite om man inte har en kompressor, se bara upp med att det verkligen är luft i den, det är inte helt ovanligt att det är brännbar gas i dom.

Toppen