• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kylskåps problem

adriatik660

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
7153
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato 2,8 jtd
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 jtd 127hk
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Adriatik
Husbilsmodell: adriatik 660 dp
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Elsystem
hej alla goda vänner mitt problem är att då jag kört mitt kylskåp på 12 volt och stannar motorn så bryter det inte strömmen utan det drar fortfarande ström ur batteriet ,det borde finnas ett relä eller någon annan grej som skall bryta strömmen då det inte får laddström är det någon som vet var detta relä kan vara placerat . med hälsning Torvald.

F

F.d. 29925

Guest
Mera hjälp att få reda på vilket typ av kylskåp det gäller.

Men på många kylskåp med AES finns det en ingående D+ på skåpets baksida där finns det även ett relä som kan har hängt sig.

adriatik660

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
7153
Medlemskap
2025
ja decker jag litar på din och många andras kunskaper .mitt kylskåp heter electrolux gmbh och är ett sådant skåp att jag själv skall välja om det skall gå på gas ,230 v eller 12 v så det betyder att då jag har kört det under färd på bilens generatorström och stannar motorn så drar det fortfarande ström från batteriet .det borde då inte få någon ström .Hälsn. torvald

F

F.d. 29925

Guest
Kan inget om skåpet ifråga.
Men då elementet drar rätt mycket ström styrs det med all sannolikhet av ett relä som styrs av den strömbrytare som slår till 12 V.
Misstänker att det kan finnas antingen på baksidan skåpet eller eventuellt bakom själva manöverpanelen.
En möjlighet för att hitta detta relä är att följa trådarna från baksidan av 12 V-strömbrytaren. (den ena tråden går till batteriet och den andra till reläet)

Toppen